14.3 C
Бургас
понеделник, септември 30, 2024

„Александровска“ до морето!? Диян Димов: Безспорно има такава възможност

Чакаме пари и за реализацията на атрактивен проект за реконструкция на стария вълнолом

Г-н Димов как оценявате 2015 година и какви са очакваните финансови резултати на Пристанище – Бургас през 2016 година?

Изминалата година постави своите предизвикателства пред нас, но я изпратихме с чувство за добре свършена работа, защото успяхме да изпълним поставените задачи. От няколко години държавният оператор „Пристанище Бургас” ЕАД извършва своята дейност единствено на територията на Терминал „Изток-1”. Бургаски пристанищен район е най-големият в страната и работим в конкурентна бизнес среда с още шест пристанищни оператора. В тази конкурентна среда затвърдихме своите позиции – бяхме предпочитан партньор, привлякохме нови клиенти за основната ни товаро-разтоварна дейност. Приключихме годината без задължения и благодарим на нашите товародатели и контрагенти за лоялността.

При товаро-разтоварната дейност бяха обработени 161 кораба, а товарооборотът ни бе в стойностно изражение равен на заложеното в бизнесплана – 500 000 тона. Два пъти през годината регистрирахме рекорд при товарната дейност за периода, в който работим единствено на Терминал „Бургас Изток-1”. През месец юли обработения физически тонаж достигна 64 350 тона. Този рекорд беше подобрен през ноември, когато бяха обработени 71 918 тона товари. Посрещнахме 5 круизни кораба сред които Emerald Princess, най-големият пасажер, който може да плава в Черно море.

Пристанище - БургасРаботихме в добър синхрон с ДП „Пристанищна инфраструктура”, които управляват публичната държавна собственост в пристанищата с национално значение. През 2015 г. в пристанището заработи модерен брегови център за управление и информационно обслужване на корабоплаването. Започна и продължава пълната рехабилитация на най-стария закрит пристанищен склад „Магазия 1” и превръщането му в Морски културен център, където ще е има втори пасажерски терминал и ще се обслужва каботажното плаване.

Инвестирахме в рехабилитацията на подкранови пътища, извършени бяха подобрения по вътрешната транспортна инфраструктура, сгради и помещения на оперативния, експлоатационен и технически персонал. Започнахме поетапно обновяване на порталните кранове. Вече са бластирани и боядисани първите два портални крана след дълги години застой в това направление.

Инвестиции бяха направени и на територията на Марина Порт Бургас. Там изградихме две нови халета за обслужване на яхтите. Вече разполагаме с две основни и едно ремонтно хале, което качествено подобрява условията за практикуването на морски спортове и за провеждането на национални и международни регати, включително и възможността за предоставяне на допълнителни яхтени услуги на увеличаващите се собственици на яхти и лодки за развлечение и отдих.

Справихме се и с един от критичните, не само за пристанището, но и за градската екосреда проблем с потъналия преди повече от 15 години кораб „Олга Джи”, който блокираше естествения оток между морето и езерото „Вая”. Корабът е изваден, нарязан и в търгова процедура за продажба като скрап.

Постигнахме не малко и имаме добра основа за дейността си през 2016 г. В момента подготвяме бизнесплана за настоящата година, където ще бъдат заложени задачите за изпълнение. По част от тях се работи и сега. Предстои основното рехабилитиране на складовите площи в района на 11-13 корабни места. В бургаски пристанищен район тази година ще се извършат драгажни дейности, което не се е случвало от десетилетия. Процедурата е на ДП „Пристанищна инфраструктура”. Целта е достигане на проектните дълбочини на оперативната ни акватория с цел осигуряване безопасността на корабоплаването и осигуряване на кейов фронт с газене, съобразно обработваните кораби. Тази дейност е изключително важна, защото ще бъде подобрен морско-техническия ни капацитет и ще се повишат възможностите за обработка на товари. През изминалата година работихме за благоустрояването на Зоната за свободен достъп, която се превърна в любимо място за разходка и отдих на бургазлии и гостите на града. Работата в тази посока продължава и през настоящата година.

Множество инфраструктурни промени се случиха през изминалата година на територията на порта. Ще повлияе ли разширяването на териториите за обществен достъп върху работата на Пристанище – Бургас?

Зоната за обществен достъп е проект от национално значение. Нейното съществуване е заложено както в генералния план за развитие на пристанището, така и в градоустройствените планове на Бургас. На територията на Зоната е Морска гара, където на първо и второ корабни места е съсредоточена дейността ни по обслужване на круизните кораби. Освен това друга наша основна дейност е обработката и съхранението на товари. През 2015 г. увеличихме капацитета си от открити и закрити складови площи, които преди се използваха за технически и спомагателни цели.

Над половината от общия ни складов ресурс може и се използва от клиентите ни за митническо съхранение на товари /опцията на т.н. ”акцизни складове”/. Към момента оперираме на 14 корабни места, 1965 метра кейов фронт, 55 000 кв.м. открити складови площи и 36 000 кв.м. закрити складови площи. Следва да отбележим, че резерва до оптимална експлоатация на претоварните ни мощности, като заетост на кейов и складов фронт е все още голям и паралелното развитие на пасажерско и товаро-разтоварно обслужване в средносрочен план не влизат в конфликт или противопоставяне и в бъдеще.

Ще има ли зоната за обществен достъп ново развитие през 2016 година, ако има какво ще е то?

Предвид мащабността на проекта „Зона за обществен достъп” няма наложени времеви ограничения за неговото изпълнение. Променяме облика на Зоната всяка година и това е видно от направеното до момента. Инвестициите в тази посока продължават. Обновяването на „Магазия 1” е част от този голям проект. Рехабилитацията на най-стария закрит пристанищен  склад се изпълнява от ДП „Пристанищна инфраструктура”. Стойността на обновяването е 3,8 милиона лева, а реконструкцията и модернизацията цели превръщането му в Морски културен център. Там ще е вторият пасажерски терминал, което ще ни позволи обслужването на два круизни кораба едновременно и ще се поеме крайбрежното плаване.

Необходимостта от условия за обслужване на крайбрежното плаване бе доказана през настоящата година, когато през Морска гара преминаха 33 000 туристи, които посетиха остров „Св. Анастасия” или предпочетоха морско пътуване в залива. Предвидено е в Морския културен център да има салон за пристигащи и заминаващи пътници със зона за информация. Ще бъде разкрит и изложбен, развлекателен и образователен център, където ще има постоянни и временни изложби, ще могат да се организират различни събития, многофункционална зала, детски център, търговски обекти за билети, сувенири, кафе, заведение за хранене. Очакваме обновената магазия да бъде пусната в експлоатация в средата на тази година.

3

Предстои да започне изпълнението на проекта за вертикалната планировка от територията на Марината /Яхт клуба/ до бъдещия Морски културен център, между новия брегови център за управление на корабоплаването и Морска гара. Тези обекти се намират на територията на Зоната за обществен достъп. Ще бъде подменена настилката, ще се обособят пешеходните зони, велоалеи, ще се извърши озеленяване. Ще бъдат изградени паркинги за туристическите автобуси и автомобилите. Процедурата се изпълнява от ДП „Пристанищна инфраструктура”, като инвестицията е над два милиона лева.

Ще продължи ул. „Александровска” до морето?

Безспорно проект „Супер Бургас“ в цялостната му експозиция дава и това идейно развитие. Друг е въпросът на лице ли са обективните обстоятелства, архитектурно-градоустройствените и строителни параметри и не на последно място финансово-икономическата обезпеченост за такава реализация. Ще припомня, че в Общите устройствени планове на град Бургас от 1978 г., 1984 г. и 1992 г., част от територията на Пристанище Бургас винаги е била предвиждана частично за създаването на пряка връзка между централната градска част и морето. С откриването на Зоната за обществен достъп безспорно тази възможност е факт.

През 2015 година трябваше да започне ремонтът на най-стария вълнолом, който да предпазва новоизградените съоръжения – Морска гара, Трафик кулата, новата база на ветроходците. Каква се прави по този проект и кога трябва да приключи ремонтът?

Изготвен е изключително функционален и атрактивен проект за реконструкция и модернизация на стария вълнолом от първо до четвърто корабни места. Обектът ще се изпълнява от ДП „Пристанищна инфраструктура”. В момента се обсъжда оптималния вариант за финансирането му, включително и от европейските фондове.

2Какви са резултатите след изминалия круизен сезон и какви са очакванията за този през 2016 г.?

Круизният сезон през изминалата година беше по различен в сравнение с 2014 г. Плановете ни бяха разчетени на база 31 заявени посещения на круизни кораби с над 50 000 туристи, но поради продължаващата криза в Крим и завишените такси за преминаване през Босфора повечето от круизните компании анулираха предварително заявените посещения. Въпреки това дестинация Бургас е на добри позиции по обслужени пасажери в региона на Черноморския басейн. 8000 чужди туристи имаха възможност да посетят Бургас и региона.

За 2016 г. имаме заявени няколко посещения от круизните оператори MSC и Costa. Надяваме се нашите участия в круизните изложения и преговорите ни с пасажерските компании да постигнат желания резултат, тъй като в Бургас съществуват много добри условия за развитието на круизен бизнес. Официалните отзиви на корабособствениците за резултатите от посещенията им в Бургас са повече от положителни, което ни гарантира трайно присъствие в този печеливш за всички морски сектор.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук