Увеличихме приходите от концесии на морски плажове на почти 19-20 млн. лв., като през миналата година те бяха 13-14 млн. С 50% повишихме събираемостта от наемите от плажове и положителното е, че намаляват нарушенията на техните стопани. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова в предаването „Седмицата на Дарик радио”. Тя припомни, че ведомството е извършило над 380 проверки това лято, а през септември бяха финалните инспекции. При констатирани нарушения проверяващите издават предписания с посочен срок за отстраняване и ако това не бъде изпълнено, се плаща неустойка или глоба в зависимост от договора с министерството. При системно нарушение концесионната комисия може да предложи да се прекрати договорът, категорична бе министърът.
Николина Ангелкова увери, че с предложените още миналата година промени в ЗУЧК, публикувани за ново обществено обсъждане, морските плажове ще се разделят на четири категории в зависимост от мястото и функциите им. След обособяването в групи ще имаме различни методики за определяне на минималното концесионно възнаграждение и така по различен начин ще се определят цените за чадъри и шезлонги. Очаквам най-късно до началото на 2018-а да се приемат тези промени и България да има за следващия сезон 4 групи плажове с регламентиран достъп и транспорт до тях, каза тя.
Министърът подчерта, че казусът за съдбата на „Слънчев бряг” АД не е еднозначен и е сложен. Курортът е със смесена собственост – 75 на сто на държавата и 25% на частни миноритарни акционери. Финализираме финансово-правния анализ какво ще струва на държавата, ако се прехвърлят акциите на дружеството към общината. Трябва да се изплатят акциите на миноритарните собственици, а те не са съгласни и решението няма да бъде взето само от мен. То ще зависи от това колко ще ни струва промяната и дали общината ще е по-добър стопанин, посочи Ангелкова.
В Сл. бряг има отделни части за забавление, както и за семейна почивка, законът не дели курортите по видове. За миналата година тук са пренощували почти 1 млн. тур, а приходите от туризъм са над 1,2 млрд. По-важно е да се фокусираме върху различните видове туризъм и кои услуги могат да разширят крилата на сезона, за да се използва ефективно базата. Министърът поясни, че с промените в Закона за туризма ще се обособи статутът на националните курорти по отношение на инфраструктура, благоустройство, облик, реклама, обособени зони за забавления, закрити пазари и др.
Николина Ангелкова представи и разработената от министерството и общините инвестиционна карта на туризма в България, като подчерта, че важен приоритет в работата на ведомството е да се намали административната тежест за бизнеса, включително инвеститорите. Промените в Закона за туризма ще облекчат процедурите за категоризиране на обектите и ще намалят документи на хартия, които е необходимо да се извеждат. Основните обекти в картата са културно-исторически забележителности, СПА центрове и др. Например за банята във Вършец, която е към Министерството на здравеопазването, се търси инвеститор.
Големите туроператори желаят да изграждат 5-звездни хотели на Черноморието ни, акцентира още министърът. За 2018 г те се запълват най-бързо, като ръстът на туристите изпреварва ръста на изграждане на такива обекти. Очаква се 2019-20 г. да отворят пет 5-звездни хотела от групите на Томас Кук и ТУИ, водим разговори и за изграждане на такива хотели в София с Джумейра, Фор Сийзънс, Мериот. Най-късно 2019 ще отвори и хотел Хаят до паметника на Левски в столицата, съобщи още тя.
Активно ще е българското присъствие и на туристическите изложения. Предстои борсата в Лондон през ноември, където ще се представим с национален щанд. Там за първи път ще покажем нова инициатива – т.нар. дигитален корнер съвместно с Русенския университет. Тя дава възможност на място да се изработят сувенири от 3D принтер с добавяне на виртуална реалност към различни туристически обекти. Опитваме се да покажем по нов начин и 100-те национални обекта по проекта „Аз обичам България”, като на специално място в интернет платформата всеки може да демонстрира каква забележителност е посетил. Така инициативата се надгражда на практика, стана ясно от думите на министъра.
Тя подчерта също, че рекламата на България става все по-ефективна и изпреварваща. За активните летни месеци над 4 млн. туристи са посетили страната ни, което е ръст от 7,5% спрямо миналото лято.Очакваме 7-8 процента ръст с крилата на сезона. До август имаме над 6, 5 млн. чужди туристи и ръст 7,9%, следователно резултатите от рекордната 2016-а не са били еднократни.
Нещо повече, от следващата седмица в Ню Йорк се откриват четири дигитални билборда на България – обща визия, културно-исторически, балнео- и зимен туризъм. Предстои тази кампания да продължи и в Чикаго, Лос Анджелис, Лас Вегас, Вашингтон. По отношение на далечните пазари стартираме кампания и в Китай, където в Шанхай се откри първият туристически информационен център на страната ни. В Япония и Индия също предстоят такива дейности, посочи още министър Ангелкова.