Първият български електромобил е бил в състояние да измине 240 километра с едно зареждане. Това постижение е регистрирано през 1970 година. Автомобилът се е движел с цинково-въздушна батерия. Акумулаторът, засрамил редица други страни в разработването на електромобили, е създаден в БАН, в Централната лаборатория по електрохимични източници на ток.
Цинково-въздушната батерия се оказва една от най-успешните от гледна точка на електрическите автомобили в световен мащаб. Други акумулаторни разработки в други страни са или твърде тежки, сили с малка енергозапасяемост.
Първият ни електромобил е бил електрически „Москвич“. Оттам и името му – „ЕЛМО“. „ЕЛМО“ всявал смут по улиците, защото хората виждали обикновен на вид „Москвич“, който се движи равномерно, но не чували шум на двигател. Нормалната за него скорост била 60 км/ч.
За първата поява на „ЕЛМО“ по околовръстното шосе на София, разсеяния му шофьор, забравил документите си, и срещата му с КАТ разказва публикация от тогавашното списание „Наука и техника за младежта“.
sandacite.bg