Призивът за бойкот на френски стоки, свързан с водещи мюсюлмански страни след коментари на френския президент за исляма, не образува мощна вълна в Близкия изток и Северна Африка в първите дни след началото на напрежението. Нещо повече, поне две арабски държави водят кампания за бойкот, но не на френски, а на турски стоки.
В Саудитска Арабия, която осъди карикатурите, но не предприе нищо друго (въпреки кампанията сред саудитски потребители срещу френски продукти), стоките от Турция не са на почит напоследък.
Най-голямата арабска икономика бойкотира някои от тях от месеци – според медийни публикации в Саудитска Арабия турски продукти вече не се срещат по лавиците в някои супермаркети. Част от тези стоки вече се опитва да замени Египет – трета година тече, откакто убийството на саудитеца Джамал Хашокжи в Истанбул изостри отношенията между фактическите ригионални съперници. „Ал Монитор“ цитира подкрепящия режима експерт Ахмад Муса с думите, че „арабските граждани не трябва да купуват турски продукти, защото турският президент Реджеп Тайип Ердоган иска да унищожи арабските държави“.
На мястото на турските стоки идват и такива от Гърция и Мароко – саудитски потребители наричат „благословия“ факта, че виждат продукти от трите (заедно с Египет) държави вместо турските.
Други профили разпространяват изображения, сходни с тези от призивите за френския бойкот – „дълг на всички араби и саудитци“ е да не купуват изброените марки.
Here is the Turkish products you need to boycott, it is a national duty for all Arabs and Saudis to send the message all the way to #Turkey #مقاطعه_المنتجات_التركيه #BoycottTurkey pic.twitter.com/KKb3bhIaOP
— عبدالله الراجحي (@Rajhiabdula) October 14, 2020
В средата на миналия месец Турция реагира с негодувание на други „неофициални“ (каквато е и саудитската) кампании за бойкот – на саудитските съюзници, Бахрейн и Обединените арабски емирства (ОАЕ). Последната стана най-острият регионален противник на Турция; двете държави често разменят реплики, а проправителствените медии непрекъснато отправят нападки към съперника. Всъщност ОАЕ не е важна част от кампанията; Египет също в известна степен страни от нея въпреки напрежението между Кайро и Анкара от последните години.
Проблемът е и в Мароко, но там е по-скоро икономически – източници на независимото издание „Дувар“ и други медии посочват, че проблемът е в смятаната от Рабат за нелоялна конкуренция на турските текстилни продукти на местния пазар. Резултатът е повишени вносни мита на някои стоки.
За Турция проблемът може да е по-голям на някои северноафрикански пазари, отколкото на тези в Залива; „Дувар“ пише, че през 2019 г. износът за Мароко е на стойност 2.24 млрд. долара, за Алир – 1.86 млрд./dnevnik.bg