Европарламентът иска от Европейската комисия бързи и радикални мерки срещу хитруването на производителите, известно като програмирано овехтяване или планирано остаряване. Става дума за проблем, който всеки е изпитал на гърба си – телефонът, телевизорът, пералнята внезапно излизат от строя точно след като изтече гаранционният срок (който изобщо не е дълъг), а после се оказва или че необходимата резервна част никъде я няма, или че ремонтът ще е толкова скъп, че е по-добре да си купите нов уред.
Всъщност производителят е заложил кратък живот на стоката си съвсем съзнателно – за да си вземете нова и оборотът да върви. Типичен пример са и софтуерните компании, които периодично „пенсионират“ добре работещи програми, за да ни продадат обновен продукт, който не винаги е подобрение. Подобен случай са консумативите за принтерите – например черното мастило не е изчерпано, но устройството ви алармира и настоява да сложите нова мастилница/тонер.
Навремето първите чорапогащници от найлон били невероятно здрави, но после производителят се усетил и „поправил“ тази грешка, като променил състава на влакната и улеснил бримките. Някогашните телевизори ни служеха вярно с десетилетия, а ремонтите бяха нещо обичайно и не непременно разоряващо. Днес електрониката „гърми“ и се оказва, че е най-добре да си купим нов апарат, вместо да се главоболим със сервизи и резервни части. И сигурно сте забелязали, че като се навършат две години, смартфонът ви сякаш „оглупява“ и все повече цикли. Да не говорим колко малко живеят съвременните осветителни крушки.
Триковете с „програмираното овехтяване“ са порочни, защото насърчават консуматорското поведение и водят до разхищаване на суровинните ресурси на планетата ни и до трупане на огромни количества технологични боклуци – а уж се борим за чиста околна среда и намаляване на всички видове отпадъци и източници на замърсяване.
Европарламентът обсъди резолюция в понеделник, свързана с всички тези проблеми, и приканва ЕК да вземе конкретни мерки, включително и да внесе необходимите законодателни предложения.
Евродепутатите искат компютри, принтери, печки, хладилници, мебели, поялници и т.н. да могат да се ремонтират по-лесно, а софтуерните продукти да подлежат на ъпдейтване и надграждане, вместо често да се заменят. Производителите трябва да осигуряват достъпни резервни части – и като цени, и като наличност. В мотивите към резолюцията на ЕП се посочва, че 77% от потребителите в ЕС предпочитат да поправят повредените стоки, вместо да купуват нови.
За борба с програмираното овехтяване е необходимо да се гарантира по-дълъг живот на електроуредите, електрониката, програмните продукти и т.н. За целта трябва да има критерии за минимална устойчивост на всяка категория продукти – още при проектирането, и това да бъде отразено на етикета. Гаранционните срокове трябва да бъдат удължени значително. Когато отстраняването на повредата се проточи над месец, времето за ремонта трябва да се приспадне от гаранционния срок.
Освен това евродепутатите препоръчват да се обмислят стимули – за фирмите, които произвеждат здрави и подлежащи на поправка стоки, за сервизите и ремонтните работилници, а също и за търговията от типа „втора употреба“. Тези мерки ще създадат повече работни места и ще намалят отпадъците.
Активността на ЕП по темата е добра новина. Лошата е, че и предният парламент прие подобна резолюция – още през 2017 г., но реални действия не последваха. Освен това лобитата на компаниите производители са много мощни и няма да се дадат лесно. Показателно е, че през 2003 г. в Германия бе проведено проучване с участието на Агенцията по околна среда, което обхвана десетина домакински уреда като електрически кани, аспиратори и телевизори и не успя да открие доказателства, че има промишлена стратегия за съкращаване на живота на стоките.