Търговските банки у нас измислят все по-иновативни начини за обслужване на клиенти от разстояние. Някои от тях въведоха чатбовете в дейността си, достъпни през социалните мрежи, а други предлагат персонални дистанционни банкери, които да се погрижат за нуждите на граждани и бизнес, показа проучване на „Монитор“.
Пандемията засегна всички сектори по един или друг начин, като принуди бизнеса и фирмите да преориентират дейността си онлайн. Това, разбира се, не изключва и финансовия сектор, който прибегна до
иновативни финтех решения
за обслужване на клиентите си. Така например една от големите търговски банки у нас предлага персонални дистанционни банкери. Само за гражданите и малкия бизнес в София и Пловдив има на разположение 20 служители на финансовата институция. „За момента за останалите региони в страната са отговорни четирима от персоналните дистанционни банкери, но заради положителната обратна връзка от клиенти до края на годината техният брой ще нарасне“, обясняват от банката.
По този начин няма нужда клиентът да напуска дома или офиса, нито пък да се реди на опашка пред офис на кредитната институция. Личните дистанционни банкери наподобяват кредитните консултанти, тъй като дават съвети при тегленето на заем, при избора на услуга и при ежедневното банкиране. Друга от банките у нас въведе чатбот. Той е достъпен онлайн чрез социалните мрежи за комуникация. Така човек
може да се консултира по всяко време на денонощието
Ботът отговаря на над 7500 въпроса и дава изчерпателни отговори относно кандидатстване за кредит, нареждане на превод, видове функционалности, откриване на сметки и карти, работно време на офиси, регистрация в мобилното банкиране. При нужда от лична банкова информация или други по-специфични запивания клиентите се пренасочват към консултант на живо. Предстои той да бъде наличен в сайта, както и в мобилното приложение на банката, а след време чатботът ще може да отговаря на персонализирани въпроси на клиенти след предварителна идентификация на лицето.
Заради пандемията банките значително улесниха банкирането от разстояние
за да се избегне струпването на хора в клоновете им по градовете. Така може от разстояние да се поиска и теглене на безлихвен заем до 6900 лв. по схемата в подкрепа на гражданите. За целта трябва предварително да се попълни декларация по образец, а след това да се проведе разговор по телефона със служител на банката, който задейства процедурата по кандидатстване.
Въпреки нововъведенията в сектора все повече хора избират удобствата на Интернет банките, които на практика нямат физически обекти. Така, управлението на парите ни се случва само с няколко клика в телефона. Плащанията директно със смарт устройство на всеки ПОС терминал, също накланят везните при избора на банкова институция. Засега, физическите банки, които предслагат подобна функционалност у нас, са по-малко от пръстите на едната ни ръка.