Проблемът със „Зелената карта“ в застраховането най-после беше решен от Народното събрание и така отпадна една от пречките пред влизането на страната ни в Еврозоната.
Това стана с приемането на промените в Кодекса за застраховането от парламента в сряда вечерта. Те бяха окончателно одобрени без дебат с гласовете на ГЕРБ-СДС, „Продължаваме промяната – Демокртична България“ (ПП-ДБ), ДПС и „Има такъв народ“ (ИТН). Против гласуваха само депутатите от „Възраждане“, а БСП се въздържа, пише mediapool.
„Зелена карта“ обединява 48 държави, които използват системата, за да обезщетяват пострадалите при пътни инциденти, причинени от автомобили с чужд регистрационен номер. Така се избягва необходимостта шофьорите да доказват, че са застраховани на границата на всяка държава, която посещават. Системата работи чрез национални бюра, в които членуват местните застрахователи.
Проблемът за България възникна преди години, след като български застрахователи оспориха истинността на исканията за обезщетения, идващи от чужбина. Това стана заради съмнения за измама по техни твърдения. По този начин се натрупаха висящи задължения, които не само застрашиха нашата страна от изключване от системата, но и заплашиха присъединяването ни към еврозоната.
Причината е, че ефективното функциониране на „Зелена карта“ е едно от условията, които България трябва да изпълни за въвеждането на еврото. Това доведе до спорове между застрахователите и държавата. Сега обаче решение на проблема най-после бе намерено.
Депутатите записаха в Кодекса за застраховането, че Националното бюро на българските автомобилни застрахователи ще заплаща при спазване условията и сроковете на вътрешните правила на Съвета на бюрата предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на своите членове. Със заплащането на всяко гаранционно искане бюрото встъпва в правата на националното бюро, получило гаранционно плащане, спрямо своя член и в 7-дневен срок от плащането предявява писмено претенция към този член за размера на платеното, реши парламентът.
Казано накратко това означава, че когато българското бюро получи искане за плащане от друго национално бюро, то го заплаща, след което ще поиска в 7-дневен срок от съответния български застраховател да му възстанови сумата. Застрахователят има 15 дни да направи това. Ако не се случи националното бюро ще си прибере парите от банковата гаранция, която всеки застраховател трябва да предостави и поддържа, като условие за членството си.
По този начин се въвежда принципът „първо плащаш, после оспорваш“, който е в основата на „Зелена карта“. Комисията за финансов надзор (КФН) ще съблюдава спазването на тази схема както от страна на бюрото, така и от застрахователите, реши още парламентът.