Концесионерът на аеропорта съсипва туризма по Южното Черноморие
Държавата трябва да вземе обратно контрола върху летище Бургас и въпреки концесионния договор да настоява то да оперира целогодишно, а не полетите от него да се пренасочват към Варна, както е изгодно на временния стопанин – компанията “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД. Това заяви зам.-председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Веселин Налбантов. В момента управляващите позволяват чужд инвеститор да унищожава туризма по Южното Черноморие и си затваря очите, категорична е позицията не само на Налбантов, но и на колегите му от най-големия български курорт Слънчев бряг и региона. Чуват се слухове, че летището ще затваря за ремонт, но никой не знае кога реално ще се случи това, нето колко ще продължи. Ясно е само, че без полети милиарди български инвестиции и дългогодишни усилия отиват на вятъра. А оттам и по-малко приходи в бюджета, които впоследствие всички ние като данъкоплатци ще трябва да събираме по един или друг начин, посочи Налбантов. И обясни, че през последните години летище Бургас умишлено се неглижира за сметка на аеропорта във Варна, което води до скъсяване на летния сезон до едва три месеца.
Концесионерът реално стопанисва и двете летища в Бургас и Варна, като обаче умишлено пренасочва интереса и полетите към Варна, обясняват хотелиерите. “Очевидно е, че компанията-майка е избрала „любимо дете“, а в света на бизнеса това се нарича нелоялна конкуренция”, заяви членът на УС на БХРА и ръководител на регионалната структура на организацията в Поморие Георги Тръпков.
“От бизнес перспектива излиза, че една и съща компания саботира едното си предприятие до степен на унищожение, за да даде аванс на другото. Чрез летище Бургас залогът се отнася до абсолютно целия туристически бранш, който включва не само настаняване, а всички видове допълнителни услуги, ресторантьорство и търговия. По този въпрос отношение не взима нито едно министерство и затова Министерски съвет демонстрира безсилие, некомпетентност и явна мълчалива подкрепа за нелоялните практики на държавно избрана компания за оператор на двете морски летища. И като награда-поощрение, „тайно и полека“, концесионерът получи удължаване на концесията с още 5 години – общо 40 години”, допълва Тръпков.
Според Тръпков ако летище Бургас и летище Варна бяха управлявани от различни компании, тогава щеше да има реална конкуренция, която да доведе до повече полети и по-изгодни оферти за пътниците. “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД обаче демонстративно разбива бизнеса на един от най-успешните региони на България от години и под предлог, че се налага основен ремонт на летището, възнамерява да го затвори! Предложението пътуващите до Южното Черноморие да кацат във Варна и да пътуват още два или повече часа с кола, за да стигнат до желаното място на юг е неосъществима на първо място поради липса на шосеен капацитет. Подобно предложение е не само абсурдно, то е явна подигравка и демонстрация на сигурност в правителственото безсилие и безхаберие”, допълва Тръпков.
Собствениците на летище Бургас са в състояние да извършват всякакви ремонтни дейности поетапно, без да се нарушават графика на полетите, обяснява Тръпков.
От БХРА са категорични, че планираните ремонти на летище Бургас не трябва да спират или възпрепятстват изпълнението на полетите от и до него. Както и че аеропортът трябва да заработи целогодишно, а не сезонно, както е в момента.
Хотелиерите очакват от местната администрация – кметове и областни управители, категорично да подкрепят региона на Южно Черноморие и да изискат от Министерски съвет адекватна защита за правото на постоянен труд и приходи на жителите на цялото Южно Черноморие, които пряко зависят от работещо летище.
От туристическия бизнес са категорични и че ще си потърсят правата по всички възможни и позволени от закона начини, като не изключват и организиране на продължителни протести.
Не искаме нищо даром от управляващите, а единствено да ни осигурят справедливи пазарни условия на труд, подчертава от БХРА.