Оказва се, че на мушката за различни по вид нарушения са и още редица други институции – Драматично-куклен театър „Константин Величков”-Пазарджик, Драматичен театър „Никола Вапцаров”-Благоевград, Драматичен театър „Адриана Будевска”-Бургас, Драматично-куклен театър „Иван Радоев”-Плевен, Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян. Това става ясно от доклад за извършен одит в посочените институции на звеното за вътрешен одит в Министерство на културата от края на 2023 г. , когато министър на културата е Кръстю Кръстев. В него е дадена оценка за отчитането на приходите по Методиката по чл. 23а от Закона за закрила и развитие на културата, разходването на бюджетни средства, сключване на договори и спазване на трудовото законодателство. Обхванат е периодът от 1 януари 2022 г. до 30 септември 2023 г., посочва Трафик нюз.
Макар самият доклад да не е публично достъпен, от последвалите действия на Агенцията за държавна финансова инспекция става ясно, че има множество констатирани нарушения и поради тази причина на основание чл. 19 от Закона за държавната финансова инспекция докладът и заключението са изпратени на органите на прокуратурата. От сайта на АДФИ става ясно, че това се отнася за Драматично-куклен театър „Иван Радоев”-Плевен, Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян.
Въпреки констатираните нарушения и в Драматичен театър „Адриана Будевска”-Бургас , правораздавателните органи не са уведомени, тъй като тогавашният директор Борислав Чакринов вече не е сред нас.
КАКВИ СА НАРУШЕНИЯТА СПОРЕД АДФИ?
Разследваните културни институти са сключвали договори за разпространение на представления с външни продуцентски фирми.
Според хора от бранша схемата на действие в различните културни институции е сходна. Театрите получават готов продукт с много популярни артисти или пък такъв, който е изработен на собствената им сцена. Така наречените „мечки” са гаранция за продажба на билети, спектаклите обикалят на турнета, организирани из България от продуцентските къщи, и продават пълни салони. В началото на периода на разследване всички участници в спектакъла са външни на трупата, но след промяната на Методиката за разпределяне на средства по чл.23а от ЗЗРК, се въвежда изискване 50 процента от участниците да са част от трупата. Така се стига и до сценария с назначенията. За да изпълнят критериите, директорите назначават, а после – когато представлението излезе от програмата – освобождават.
Според хора, които са работили в системата, продуцентите получават прихода от продажба на билети по време на гастролите, а театрите – субсидия от Министерство на културата. До средата на 2023 г. субсидията бе за 1 лв. приход от билет МК дотира с 3 лв. Таванът на цена на билет бе 20 лв. Тоест – ако театърът е продал билет на стойност 20 лв., получава още 60 лв.
Тези пари бяха актуализирани от юни 2023 г. и базовият компонент за един лев реализирани приходи от продадени билети на собствени продукти стана – от 3 до 4.50 лв. за драматични спектакли, от 3.50 до 5.50 лв. за куклени спектакли и от 8.50 до 11 лв. за музикален продукт за институции като тази в Разград. Минималните размери на посочените суми се прилагат само в случай при недостиг на утвърдените за целта средства от бюджета на Министерството на културата а съответната година.
Как тези финансови потоци са преразпределяни, така че да избягат от радара на контролните отдели в МК, тепърва ще става ясно. Със сигурност обаче ще изкачат още сериозни суми и нови продуценти, работещи по схемата.
Какво показват публичните данни от проверките на АДФИ?
Бургаският театър е сключил пет договора за разпространение на представления с „Вива Арте” ООД, по които са отчетени разходи в общ размер 647 945,20 лв. с ДДС (2022 г. – 283 103,20 лв., 1.01. – 30.09.2023 г. – 364 842 лв.) и приход за същите периоди 712 258 лв.
Тези договори са за разпространение и организация на представленията „Лъжата” с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Милена Маркова (последните двама са на щат в театъра, за да бъде изпълнена методиката), „Умопомрачение” с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Никол Карабинова, Никола Парашкевов (последните трима са на щат в театъра), „Омразна любов” с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Асен Лозанов (последните двама са на щат в театъра), Ревност” /”Помниш ли ме?” Асен Блатечки, Мария Сапунджиева, Стефан Иванов, Пепа Николова ( последните двама са на щат). Най-фрапиращото е, че на всички тези спектакли режисьор е директорът на театъра.
С подписаните договори за „Умопомрачение” и „Омразна любов” и „Ревност” Чакринов е нарушил закона, защото заради сумите над 70 000 лв. е бил длъжен да обяви обществена поръчка.
Цифрите в този материал са стряскащи на фона на факта, че в много театри в България работната заплата се придържа към средната за България. Години наред финансистите непоколебимо повтарят, че пари в сектора има, но те се разпределят нецелесъобразно. В сферата на спекулата, в артистичните среди се говори, че има хора, които получават официално и не чак толкова пари, с които могат да си купят лъскаво порше. Покрай приноса си в схемата други пътуват за награда на корабни круизи. От сектора са категорични – няма как цялата схема да се е случила без участието отговорни кадри в Министерството на културата.
Тепърва ще излизат данни и за други институции. Индикациите са, че не само театрите са използвали подобни схеми с външни посредници. Първият посочен в черния списък е Симфониета Видин, която е допуснала нарушения при фактурирането на външни транспортни услуги. Затова е и дадена на прокуратурата.