4-годишен гратисен период планира да даде Брюксел на страните членки, за да въведат дигиталната шофьорска книжка. Първо обаче идеята трябва да бъде приета от ЕС. Това твърдят европейски издания, без обаче да уточняват източниците си на информация.
Предложението за новия вид на документите за управление на МПС бе представено в сряда. До него се стигна, след като Европейската комисия отчете, че целта на ЕС да намали до 2030 г. наполовина смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия се движи в грешна посока.
“Подобряването на безопасността по пътищата не е толкова силно, колкото е необходимо”, се казва в изявлението на комисията. Пакетът включва планове за въвеждане на цифрова шофьорска книжка, призната във всички членки, правила за нови шофьори, както и гаранции, че наказанията при нарушения ще се прилагат в целия съюз. Предвижда се още отнемане на книжката навсякъде в ЕС при сериозно пътно нарушение извън родната страна на водача.
Сега около 40 на сто от нарушенията остават ненаказани
През 2019 г. например от 14,5 милиона провинения на пътя, регистрирани в друга страна от ЕС и извършени от водач, който не е хванат на място, са платени само 8,2 милиона глоби.
“Това създава впечатлението, че докато сте в чужбина, можете да правите каквото и да е, защото няма да бъдете хванати”, каза комисарят по транспорта Адина Валеан.
Понастоящем водачите се лишават от права само ако са извършили сериозно нарушение в страната, издала разрешителното им. “Аз съм от Дания и ако загубя шофьорската си книжка във Франция заради провинение, мога да се върна в Дания и пак да си възстановя свидетелството от КАТ, за да продължа да карам”, възмути се високопоставен член на ЕК. Затова и новата система за санкциониране ще се прилага в целия ЕС за хора зад волана, извършващи тежко нарушение като шофиране под въздействието на наркотици или алкохол, причиняващо смърт или сериозно нараняване, или превишена скорост. След като водач бъде хванат в нарушение, страната, издала книжката му, ще бъде уведомена веднага. Целта е местните власти да получат уверение, че шофьорът ще бъде с отнети права в целия блок.
“Ако някой шофира толкова опасно, че държава – членка на ЕС, сметне за уместно да отнеме шофьорската му книжка, това лице
не трябва да има право да шофира в никоя друга страна от ЕС
Иначе е безсмислено от гледна точка на безопасността”, каза Валеан.
Комисията настоява също минималната възраст за полагане на изпит за шофьорска книжка да бъде намалена на 17 г., но новите водачи няма да имат право да карат сами, докато не навършат 18 г., отбелязва “Политико”. Това ще важи и за разрешителните за камиони с цел да се привлекат млади хора в професията, за да може ЕС да се справи с нарастващия недостиг на шофьори.
“По-високото ниво на произшествия и смъртни случаи при начинаещи шофьори показва, че изискванията за издаване на свидетелства за управление не са напълно адаптирани към целите на пътната безопасност”, смятат от ЕК.
Брюксел предлага и адаптиране на обучението и изпитите на шофьорите, за да се подготвят по-добре водачите за присъствието на уязвими участници на пътя. Това ще спомогне за подобряване на безопасността на пешеходците, велосипедистите, както и на потребителите на електронни скутери и електрически велосипеди, докато ЕС преминава към по-устойчива градска мобилност.
Целта на Европейската комисия е правилата за цифров преход да се въвеждат в рамките на 18 месеца от приемането на предложението. За да стане обаче то закон, трябва да бъде прието и от страните членки, и от Европарламента.