В края на миналата седмица CNBC съобщи, че за Мета се очертава катастрофална ситуация. Компанията се търгува на най-ниската цена на акциите си считано от 2019 година, рекламодателите съкращават разходите, а потребителите напускат управляваните от Meta платформи. Само четири компании в индекса S&P 500 са по-зле от Meta и не е ясно дали Зукърбърг ще успее по някакъв начин да излезе от тази ситуация.
Само преди година пазарната капитализация на компанията бе в своя пик, като оценката на Meta бе над $870 милиарда. Но оттогава тя непрекъснато намалява и Зук губи милиарди долари в преследване на идеята си за метавселената, докато в същото време неговите водещи социални мрежи Facebook и Instagram, се сблъскват със все по-големи трудности. Компанията изгуби невероятните 400 милиарда долара за по-малко от една година. По-точно Facebook преживява най-лошите си времена, растежът на аудиторията изведнъж се превърна в тотален спад и някои пазарни анализатори започнаха да твърдят, че изобщо не са сигурни какъв е основният бизнес на Meta и дали изобщо има такъв.
В близкото минало бизнес моделът на Facebook бе изграден върху мрежовия ефект – потребителите водеха своите приятели и роднини, разказваха на колегите си за услугата, които също канеха свои приятели и т.н. В резултат на това огромен брой потребители се събра на едно място. Рекламодателите, разбира се, веднага дотичаха и печалбите на компанията рязко се покачиха. Имаше толкова много пари, че Facebook имаше възможността постоянно да наема най-добрите и най-изявените специалисти, за да поддържа цикъла.
Но през 2022 година въпросният цикъл се провали за първи път. По това време почти всички потребители вече знаеха за Facebook и вече няма кой да разказва за него и да го хвали. В същото време голям брой потребители вече имат твърде негативно отношение към социалната мрежа, а и към компанията – както заради скандалите с личните данни, така и заради негативните психологически ефекти, с които сега се свързват социалните мрежи. Вместо потребителите да убеждават хората, които познават, да се присъединят към платформата, сега се получи точно обратния ефект – хората постоянно казват на другите потребители колко вредна е тази социална мрежа.
Резултатът от тези процеси е ясен и видим за всички. Потребителите се махат. А рекламодателите – съответно намаляват разходите си и вече не плащат толкова много за показването на реклами, понеже това вече почти няма икономически смисъл. В резултат на това Meta отчете трето поредно тримесечие на спад в приходите си. Дори може да се види, че уеб сайтовете започнаха да премахват някогашния задължителния бутон за регистрация в социалните мрежи, като по този начин също съвсем ясно демонстрират афинитета се към това, което е изградил Зукърбърг.
Facebook бе особено силно ударена от актуализацията на конфиденциалността на iOS от месец септември 2021 година, която забрани на компании от трети страни да таргетират рекламите към различните потребители. Според CNBC, това е струвало на Meta малко над 10 милиарда долара, при това не приходи, а печалба. Зукърбърг ненапразно похарчи милиарди в кампания срещу решението на Apple, опитвайки се да промени обществените нагласи и казвайки, че автоматичната защита на потребителските данни ще „убие малкия бизнес“, на когото ще му бъде много по-трудно да таргетира своята аудитория. Но в крайна сметка Apple не се отказа от намеренията си и печалбата на Meta от потребителите с iOS вече е на практика нищожна.
Набирането на персонал е другият много голям проблем за компанията. Преди време, в началото на 2010-те, Facebook бе мечтата на програмистите, но сега все повече се свързва с нещо твърде изостанало и остаряло, особено в сравнение с Google, Amazon и Tesla. Всичко се усложнява от факта, че самият създател и изпълнителен директор на компанията изглежда е загубил интерес към своята рожба. Зукърбърг прекарва по-голямата част от времето си в разговори за метавселената, за това как създаването на цифрови аватари ще промени живота ни и колко хубаво може да бъде всичко това в близкото бъдеще. Но цялата тази индустрия не носи приходи на компанията, а развитието на метавселената отнема времето на най-добрите таланти и струва милиарди долари годишно.
Стигна се до там, че компанията започна да прави съкращения. За първи път в историята! Освен това Bloomberg съобщи, че съкращенията при социални мрежи ще продължи още дълго време. Нещо повече, Зукърбърг планира да замрази назначаването на нови хора и да преструктурира съществуващите отдели, както и да намали бюджетите навсякъде, откъдето е възможно. По принцип, Meta не е сама с подобна стратегия: днес светът е изправен пред тежка инфлация и много компании намаляват разходите. Но всичко това се случва в особено лош момент за Meta, когато компанията вече е изправена пред други предизвикателства.