Всъщност Дядо Коледа е почитаният от християните и на Изток и на Запад Свети Николай. Образът му претърпял много трансформации и за съжаление силно се комерсиализирал.
Все по-често си задаваме въпроса трябва ли да се върнем към изконните добродетелите, проповядвани от Свети Николай. Или да продължим да насърчаваме потребителската култура особено сега, в момент на голяма криза?
Истинският Дядо Коледа не е от Лапландия. Свети Николай се родил не сред ледове, а сред много слънце. Това станало през 3 век в град Патара на Древна Ликия, провинция на Римската империя. Сега, руините на родния му град се намират близо до село Гелемиш в Турция. В град Мира пък, където свети Николай проповядвал, или сегашния Демре, дори има паметници на светеца като дядо Коледа, съобщава БНТ.
„Турската туристическа индустрия по един много умел начин се възползва като ни повече, ни по-малко казват: „Ами, Дядо Коледа е турчин“. Е, разбира се в 4 век не знам дали е имало Турция, по-скоро е нямало“, казва професор Милена Беновска от катедра „Етнология и Балканистика“ в Югозападния университет. Като мирликийски епископ, свети Николай бил известен със своята благотворителност.
„Холандски, белгийски моряци имат отношение към пренасянето на този култ от едни земи към други. От свети Николай става Санта Клаус чисто по законите на езиковото развитие. Клаус е умалително от Никола в немски“, допълва проф. Беновска.
Постепенно в Западна Европа Санта Клаус започнал да носи подаръци на децата преди Коледа. В ранни изображения той все още носи епископски одежди. Санта Клаус бил със зелена мантия и епископска корона. По-късно мантията става червена, а в утвърждаването на цвета голяма роля изиграла рекламата на известна напитка през 30-те години на 20 век.
„Червеното се налага като по-жизнен и по-енергизиращ цвят“, допълва етнологът.
Популярността на Лапландия пък като дом на дядо Коледа идва едва през 50-те години на 20 век, когато е построена къщата му, а наоколо започват да се продават сувенири. По това време и стандарта на хората доста се повишава, заражда се консуматорското общество. През годините периодически се появяват призиви за връщането на добродетелите на Свети Николай в образа на Дядо Коледа. Те идват най-вече от Германия.
„По-смислено прекарване на празниците, по- дълбоко осмисляне на тая духовност, която е заложена в тях да не я забравяме – това е призив, към който и аз се присъединявам“, категорична е професор Милена Беновска.
Децата искали подаръци по Коледа, а Дядо Коледа, облечен в червено ги носел. Колкото повече, толкова по-добре. Как ще завърши спорът между добродетелното и комерсиалното в образа на Дядо Коледа и ще завърши ли някога, не се знае. Любовта ни към децата и радостта им от подаръците обаче винаги ще надделяват.