- Обичаната опера от Пучини ще разкаже тъжната история от Изтока под диригентската палка на Иван Кожухаров
На 19 ноември, вторник, от 19 часа на сцената на Бургаската опера ще бъде представена емблематичната опера в три действия от Джакомо Пучини „Мадам Бътерфлай“, по режисура на доц. д-р Александър Текелиев. Под палката на именития български диригент със завидна международна кариера Иван Кожухаров, прекрасното сопрано Йоана Железчева – в ролята на Мадам Бътерфлай, блестящият тенор Георги Динев /гост/ – Пинкертон, именитият баритон Александър Крунев – в образа на Шарплес, харизматичното мецосопрано Йоана Кадийска, заедно с останалите прекрасни солисти, оркестър и хор, ще разкажат чрез средствата на музикално-сценичното изкуство трагичната история на една влюбена жена и опустошително силните чувства на отдаденото докрай женско сърце. Ще бъде представена една тъжна история от Изтока – за силни чувства, дълго очакване, разочарование, повехнали надежди, покруса, болка и смърт. Събитието е поредното, с което бургаският културен институт отбелязва 100‐годишнината от земната кончина на гениалния италиански композитор Джакомо Пучини.
Присъстващите в залата на Операта във вторник ще имат привилегията да проследят със затаен дъх драмата на Чо‐Чо‐сан, чиято душа преживява трагична метаморфоза – от нежния възторг на споделената любов с лейтенанта от Американските военноморски сили Пинкертон, до разкъсващия вътрешен избор, който я води до осъзнатата саможертва. Като Мадам Бътерфлай на сцената на Операта на 19 ноември ще се представи оперната прима Йоана Железчева, която бе неотразима в сложната роля, изискваща блестяща вокална техника и кондиция, както и специфичен актьорски подход, на откритата сцена на тракийското светилище Бегликташ през лятото на 2022 г. по време на фестивала „Опера на светилището“. Билетите за спектакъла под звездния купол на Странджа бяха изчерпани далеч преди датата на представлението. Лиричният тембър на Железчева напълно импонира на емоционалността и натюрела на японката Чо-Чо-сан. Образът на лейтенанта на американските военноморски сили Пинкертон ще бъде представен от тенора Георги Динев /гост/, на чието блестящо представяне бургаската публика имаше удоволствието да бъде свидетел в ролята на Дон Хосе в операта „Кармен“ от Жорж Бизе – през м. март 2022 г., както и от спектакъла на „Мадам Бътерфлай“, посветен на Световния ден на операта – 25 октомври 2023 г., на сцената на Операта. Динев влиза в образа на любимия на Чо-Чо-сан – Пинкертон, на когото тя се доверява с цялата всеотдайност на женската си същност, но плаща висока цена за своята чистосърдечност. В ролята на американския консул в Нагасаки Шарплес влиза именитият български баритон, но със завидна артистична биография – Александър Крунев, който представя сложния образ с вокално майсторство и психологическа вещина. В образа на доверената прислужница на Мадам Бътерфлай Сузуки ще се представи изящното мецосопраното Йоана Кадийска, тя е нежна Сузуки, с типичната за японската култура култивирана сдържаност, под чиято повърхност се крие развълнувано море от емоции. Вписващи се в цялостната картина на източната приказка ще бъдат и: Калина Попова, мецосопран – като Кейт Пинкертон – съпругата на лейтенанта от Военноморските сили на САЩ Пинкертон, Яни Николов, тенор – Горо, Любомир Тодоров, тенор – Принц Ямадори, Костадин Мечков, бас – Чичо Бонзо, Иван Грозев, бас – като Имперски комисар и Нотариус, Майката на Чо-Чо-Сан – Благовеста Белева, сопран, Братовчедката на Чо-Чо-Сан – сопраното Стефка Христозова. Всички артисти от забележителния състав предават трогателната история с типичната за японската култура култивирана сдържаност, под чиято повърхност се крие развълнувано море от емоции и разкриват по неподражаем начин същината на изкуството – да разтърсва, пречиства и да изкарва на повърхността на същността ни трансформираната болка от съпричастността с една трагична човешка история от Изтока.
Ценителите очакват с любопитства вокалното и артистично партньорство на Йоана Железчева с Георги Динев, които със сигурност ще докоснат емоционалния свят на присъстващите – както с нежните си темброви оттенъци, така и с мощния изблик на богатите си гласове.
Сценографията на „Мадам Бътерфлай“, издържана в минималистичния източен стил, е на Борис Стойнов, художник на изящните костюми е Цветанка Петкова-Стойнова. Хоровият състав с диригент Александър Чепанов постигна завиден баланс, чистота и изящество – като усещане за лежерна разходка в красива японска вишнева градина. Стабилност и изграждане на драматургичната линия – по несравним Пучиниев начин, предавайки истинския заряд на музикалния текст – като мисъл, емоция, породени чувства, като сила на съпреживяването, като изграждане и динамика, показва и оркестърът с концертмайстор Христо Белчев.
В красивата – като визия, музика и послания, постановка участват и съставите на оркестъра и хора на Държавна опера – Бургас.
Действието на „Мадам Бътерфлай“ се развива в началото на XIX и XX век в Нагасаки. Историята е за младата гейша, Чо-Чо-сан, която е кръстена „Пеперуда“, заради нейната красота и изящество. Гейшата е влюбена в лейтенанта на американската флота Пинкертон. Усещането за съдбовност на чувствата и вътрешният й подтик са толкова силни и тя се противопоставя на традициите на своя народ и се омъжва за него. Влюбеното сърце не допуска, че неговият учестен от любовта ритъм се разминава с пресметливостта и непоследователността на нейния избраник…
Историята на Мадам Бътерфлай е трагедията на сблъсъка на два свята: западен и източен, мъжки и женски, екстровертен и интровертен. И парадоксът е, че един цивилизован човек всъщност се оказва варварин, като отношение, отказ от отговорност, непостоянство на чувства и желания, неспазване на мъжко обещание, отричане от светостта на думите, които обричат две души една на друга. Но за младата японка повелите на древните традиции, които изглеждат достатъчно „диви“ и архаични за западното мислене, понятията „свещен съюз“, „лоялност“, „отдаденост“, „любов“ имат тежест, по-голяма дори от цената на самия живот.
Чо-чо-сан е красива жена, носеща типичните характерни черти на източната душевност. Но въпреки привидната крехкост, „Пеперудата“ показва неочаквана издръжливост, следвайки принципите си до края на земния си път, белязан с трагична саможертва.