- Трагичната история на операта от Леонкавало на 9 април ще представят солистите: Мария Цветкова-Маджарова, Валерий Георгиев, Александър Крунев, Валери Турманов и Яни Николов
На 9 април, сряда, от 19 часа, на сцената на Бургаската опера, под палката на харизматичната Вилиана Вълчева – гост-диригент от Държавна опера – Русе, със забележителна професионална биография, дирижирала по престижни световни сцени, сопраното Мария Цветкова-Маджарова, тенорът Валерий Георгиев, баритоните Александър Крунев и Валери Турманов, както и тенорът Яни Николов, заедно с артистите от хоровия състав и музикантите от оркестъра на Държавна опера – Бургас, ще представят операта „Палячи“ от Руджеро Леонкавало. Режисурата на сложния драматичен спектакъл, характерен с дълбок психологизъм при изграждането на образите – с вплетени фаталистични елементи, е проф. Павел Герджиков, койтоот година вече не е сред нас, но неговият дух и послания продължават своя сценичен живот.
Цялостната мрачна атмосфера и внушения, наситени с трагизъм и обреченост, в изпълнение на първокласните солисти и хор, се допълват от интерпретацията на красивите музикални теми на Леонкавало, в изпълнение на оркестъра на Бургаската опера. Диригент на артистичния състав на хора, който постига чудесна вокална спойка и умело представя артистичните си задачи, е Александър Чепанов. Художник на постановката е Иван Попов /сполучливо подбрана е и мултимедийната среда, пресъздаваща атмосферата на живота в малко италианско селце, която се представи за първи път в тази постановка преди година на сцената на Бургаската опера/, асистент-режисьор е Лина Пеева, концертмайстор – Христо Белчев.
Динамика в отношенията, емоционални пропадания, ревност, страдание, изменчиви чувства, трагизъм, отмъщение – целият спектър от чувства е осезаем в спектакъла „Палячи“. Всички артисти и музиканти ще бъдат подчинени на рамката, която обрисува трагичната история за обсебване, изкушение, страст, черна ревност, предателство, ярост и погубваща себичност, превърнала се в опустошителната сила на неизбежната смърт. Великолепни – и като артистична аргументация на изградените образи, и като стилово пеене, и като бликащ талант, ще бъдат всички солисти: безупречна и затрогваща Неда /Коломбина/ – в изпълнение на Мария Цветкова-Маджарова, разкъсван от тъмни страсти и обичащ до смърт Канио – Валерий Георгиев, олицетворяващ трагиката на една тъчна човешка история Тонио – Александър Крунев; носещият виталния полъх на надеждата, уви, бързо помръкнала – Силвио – Валери Турманов, фриволният и лекомислен Арлекин – Яни Николов – с неговия смешен плач.
Сопраното Мария Цветкова-Маджарова съумява да втъче своето ювелирно вокално майсторство и изключително сценично присъствие в един запомнящ се, въздействащ, противоречив, пълнокръвен и разтърсващ образ на кокетката Неда, прелъстителката, фриволната жена, дръзнала да обича отвъд общоприетите рамки и да следва пътя си – дръзко и със собствен почерк. Красивата певица изгражда своя образ с фриволна лекота, забележителна психологическа нюансираност и вникване в характерологията на една силна красива жена, позволила си да покаже своята слабост чрез уязвимостта на чувствата си. Търсейки своето щастие в свободата на сърдечния избор, Неда намира фаталния си край. Всеки един от образите е разгърнат в параметъра на емоционалния взаимообмен между участващите в сложната завръзка с трагичен край, а гласовете на солистите умело се вплитат в цялостно звучене, носещо тръпката и енергийния заряд на една истинска драма.
Тенорът Валерий Георгиев, солист на Варненската и Бургаската опера, ще влезе в ролите на Канио и Палячо и отново ще покаже забележителното си вокално майсторство и убедително сценично присъствие. Знаменитото Ариозо на Канио /Vesti la giubba/, в което се отразява болката и ожесточените вътрешни борби на една излъгана и предадена душа, се очаква да бъде посрещнато, както винаги, с бурни овации от публиката. Талантливият тенор ще представи вътрешната сила на образа – съчетание от съмнение, страх от загубата на чувствата на любимата, черна ревност, гняв, безсилие, заслепителна ярост и отприщване на неконтролируемия импулс за унищожителна морална реабилитация.
Респектиращ и предаващ драматизма на образа си ще бъде изтъкнатият български баритон Александър Крунев – като Тонио, който ще разчувства присъстващите в залата със знаковия Пролог пред завеса – преди реалното действие, в които се разкриват нагласите на персонажите и плетеницата от човешки страсти/ и е тъжен разказ за съдбата на клоуните, също изпитващи тъга, както и в образа на нелепия ухажор на Коломбина Тадео. В Пролога, който има популярността и на самостоятелно изпълнявано произведение, се разказва тъжната история на съдбовни взаимозависимости и неумолимостта на Времето, поставяйки всеки от героите на символичната шахматна дъска на живота, и в драматичните сценични моменти на сцената.
Красив, достолепен, витален и за съжаление носещ признаците на трагична предопределеност ще бъде баритонът Валери Турманов в ролята на Силвио – любимият на Неда, с когото тя мечтае да пристъпи отвъд нормите, предначертали нравите на тогавашното общество. Убедителен, жив, гъвкав образ на Беппе /Арлекин/, с нотки на самоирония – като присмех на Съдбата спрямо върволицата от дребни човешки страсти, ще създаде и тенорът Яни Николов. Той ще се представи с чудесното си кантиленно пеене и също ще бъде достойна част от пъзела на прекрасно разказаната история за любов, измяна, изгаряща ревност и отмъщение.
На сцената на Операта в сряда партитурата на Леонкавало ще докаже за пореден път, че е истински шедьовър. Изключително красивите арии и музикални мотиви на композитора винаги са посрещани от публиката с емоционалния резонанс на интелигентна съпричастност с посланията на изкуството. Синхронът между музика, сюжет, драматургия, сценично присъствие, емоционална наситеност на образите, взаимодействието между героите – белязано с трагиката на изменчивите чувства, водещи до драматични сблъсъци и разлом на отношенията, са налице в „Палячи“ – под прецизната диригентската палка на Вилиана Вълчева.
Очаква се оркестърът на Бургаската опера, с концертмайстор Христо Белчев, да изгради драматургична линия на прекрасната музика на Леонкавало, следваща събитийността на сцената. Прочутото „Интермецо“ в началото на второ действие е събирателен образ на музиката на композитора, съвременник на Пучини, и духа на епохата в края на XIX век. Всички артисти и музиканти ще съпреживеят тъжната история на операта от Леонкавало, в стил веризъм, която звучи толкова актуално и автентично – като калейдоскоп от човешки взаимоотношения.
Театър в театъра, живот зад кадър, скрити човешки страсти, по-силни от общоприетите норми, ревност, жестоки разкрития, преплитане на изкуството с реалния живот, драматична развръзка с трагичен завършек – всичко това се слива в симбиоза от прекрасна музика, прочувствен текст и великолепно изпълнение в оперното произведение от Леонкавало. A финалният израз ‘La commedia finita“ /“Комедията свърши“/ бяха не само трагична кода на историята, а и повод за размисъл…