В казуса с индексацията на цените от страна на мобилните оператори потребителите почти нямат полезен ход, без ефективната намеса на отговорните институции. Това коментира пред медии Габриела Руменова – основател на некомерсиалния проект „Ние, потребителите“.
Тя посочи, че шанс да намерят евентуално по-изгодно предложение при някой от другите два телекома, като се възползват от възможността за преносимост на номера, имат само тези, които са с безсрочни договори или предстои срочният им договор да изтече съвсем скоро. В противен случай, при предсрочно прекратяване на срочен договор, дори на основание индексацията на цените, клиентът ще дължи до три стандартни месечни такси. Ако пък е закупил крайно устройство при сключването на договора – и разликата между платената за него сума и редовната му му цена.
„Това обаче ще означава, че тези потребители ще се обвържат с нов срочен договор и ако тази клауза продължи да съществува и занапред, ще търпят нови, непредвидими увеличения от договорената към момента на подписването цена.“, обясни Руменова. Освен това, хората трябва да четат внимателно условията, защото понякога преференциалните цени са само за 3 или 6 месеца, или за първата година, а след това се предвижда друга, по-висока месечна такса. Има случаи, в които се включват непоискани от потребителя услуги срещу заплащане. Или се подаряват карти, за които им се казва, че може да не ползват, но на практика се активират в момента на сключването на договора, предупреждава още експертът.
Според Ние, потребителите казусът с индексацията на цените може да бъде решен с премахването на неравноправната кауза.
Единият вариант е Комисията за защита на потребителите да поиска от мобилните оператори да признаят клаузата за неравноправна и да я премахнат или редактират така, че вече да не създава неравновесие между правата и задълженията между двете страни. Изравняване на правата би могло да се счита предвиждането на възможност потребителят за се откаже от договора без неустойки, ако реши да го прекрати на основание обявената индексация.
Другата възможност за отстраняването на клаузата е КЗП или неправителствена организация да заведе колективен иск в съда и да поиска той да я обяви за нищожна. Това означава, че дори и да остане в общите условия, тя няма да поражда никакви правни действия.
Не е удачен вариант потребителите сами да водят колективен иск в съда, тъй като това е работа на Комисията за защита на потребителите и на неправителствените организации. На база евентуално потвърдено от съда решение, че клаузата е неравноправна, вече всеки потребител може да заведе свое дело, в което да докаже материалните и нематериални вреди от действието на тази клауза и да поиска компенсация.
В периода 2021 г. – 2023 г. влезлите в сила заповеди за забрана на нелоялни практики на телекомите, които Комисията за защита за защита на потребителите е издала, са общо 9. Срещу единия са 0 броя, срещу втория – 4 бр., срещу третия – 5 бр., показва справка в официалния регистър на страницата на контролния орган.
Припомняме накратко историята на проблема с индексацията на цените на телекомите:
2021
Телекомите обявяват, че ще индексират цените за 2020 г. и 2021 г. Тогавашният председател на Комисия за защита на потребителите Димитър Маргаритов настоя, че имат право да индексират, но само за една година, защото „така е записано в общите им условия“, вместо да атакува още тогава клаузата като неравноправна.
2022
Председателят Иван Френкев също не предприе нищо за отстраняването на тази несправедлива за потребителите уговорка.
2023
Следващият и настоящ председател на КЗП Стоил Алипиев заяви, че щом клаузата я има в общите условия и потребителят ги е подписал, ще плаща. КЗП ще следи само дали правилно се прилага индексацията – т.е. дали коректно е изчислено неправомерното увеличение.
2024
Сега планът е по възможност ситуацията да се отиграе с тупкане на топката. Но с PR технологии и техники не се третират нарушения на закона!