Вербалната агресия бележи ръст от 26%, тормозът в училищата е нараснал с 10%, а кибертормозът – с над 85%. Имаме данни за 100% ръст при самоубийствата. Тези стряскащи факти ни поставят пред необходимостта от спешни и иновативни решения.
Център за творческо обучение, в партньорство с фондация „Лъчезар Цоцорков“, се включва активно в работата за по-безопасна и подкрепяща училищна среда. Затова темата ще бъде във фокуса на националната конференция „Умения за иновации в образованието“, където над 500 участници ще обменят опит и идеи. Тя ще се проведе на 8 и 9 ноември 2024 г. в Интер Експо Център, София и е под домакинството на Столична община.
Конференцията ще бъде домакин на първото представяне в България на втората част от доклада на ОИСР за образованието – „Социално и емоционално образование за по-добър живот“. Докладът ще бъде представен лично от д-р Ноеми Ле Дон, старши проектен мениджър по социално-емоционално развитие в ОИСР.
„Ние трябва да създадем среда, в която децата се чувстват приобщени и сигурни“, подчерта Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация „Лъчезар Цоцорков“. „Агресията в училищата е тревожен проблем, който не може да бъде решен без координирани усилия между учителите, родителите и обществото като цяло“, допълни тя.
Анализът на данните показва, че въпреки добрите примери, цялостната среда в българските училища става все по-агресивна и предизвикателна за учениците. Според участниците в дискусията системното обучение на учители и директори, както и интеграцията на социално-емоционално образование, са ключови елементи за справяне с тези проблеми.
„Технологиите могат да бъдат както инструмент за ускоряване на обучението, така и причина за кибертормоза“, добави д-р Александър Ангелов, отбелязвайки, че липсата на ясни правила за използване на технологии както в училищата, така и в семействата, допринася за нарастването на агресията сред младите хора.
Събитието, което ще се проведе през ноември, ще постави фокус и върху интегрирането на изкуствения интелект и дигиталните технологии в учебната среда, като целта е подобряване на психологическия климат в училищата и създаване на по-добра среда за обучение и личностно развитие.