Целта ни е още през първата година след внедряването на тол системата приходите да са около 1 млрд. лв. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред БТВ днес по отношение на изграждането и внедряването на системата, договорът за която се подписва днес след продължилите почти две години процедури заради жалбите по тях.
Министърът посочи, че срокът за изпълнение е 19 месеца и обясни, че за проектиране и изграждане са предвидени 7 месеца, а в период от 12 месеца ще се правят одити, оценка на ефективността и корекции при необходимост. Стойността на договора е 150 млн. лв., като разходите ще се изплатят от бъдещи постъпления за период от 2-3 години, след като системата започне да функционира, информира още той.
Има две специфични дейности на етапа на внедряване и изграждане на системата, посочи Николай Нанков. Той поясни, че първата е свързана с избора на републикански пътища, които да попаднат в обхвата на тол системата. Има различни варианти за това, като единият предвижда тя да обхване около 8000 км републикански пътища – магистралите и пътища от първи и втори клас. Има и такъв, който предвижда в обхвата й да се включат около 75% от всички републикански пътища, който обаче вероятно няма да бъде избран, коментира регионалният министър. Той заяви, че решението ще се вземе на експертно и политическо ниво.
Втората задача е тарифирането или определянето на ставките за преминаване по отделните пътища, каза още Нанков и обясни, че тол таксата ще важи само за автомобилите над 3,5 т. Собствениците на леки автомобили ще продължат да плащат винетки, които ще са електронни и по-евтини за държавата, като цената им няма да се повишава. Ще има възможност и за по-гъвкаво тарифиране за леките автомобили като уикенд винетка и еднодневна винетка.
В момента приходите от винетки са около 350 млн. лв. средногодишно, обяви министърът и посочи, че 2017 г. е рекордна по отношение на постъпленията от тях. През миналата година са продадени близо 700 000 стикера повече, а приходите са били с 25 млн. лв. повече спрямо 2016 г.
Таксата за тежтоварните автомобили ще се повиши значително, но това е справедливият модел, посочи регионалният министър и допълни, че се очаква увеличението на приходите от заплащаните от тях такси да е с 6-7 пъти. С въвеждането на тол системата ще успеем за първи път да се възползваме от геостратегическото си положение, обърна внимание Николай Нанков. Той посочи, че доскоро винетката за тежкотоварни автомобили, с която те преминават от ГКПП „Калотина“ до ГКПП „Капитан Андреево“, струваше 21 лв., като вече е 23 лв., а за преминаване по магистралата между Ниш и Пирот в Сърбия от януари т.г. се плаща около 20 лв.
С въвеждането на тол системата ще има достатъчен ресурс за пътни ремонти, обърна внимание министърът.
В отговор на въпрос Николай Нанков обясни, че има разлика между проектна скорост и скорост на движение по магистралните участъци. Той допълни, че обикновено на магистралите проектната скорост е с 10 км/ч по-ниска от допустимата за движение. Така скоростта за движение по участъците от АМ „Хемус“, които предстои да бъдат изградени при проектна скорост 120 км/час, реално ще бъде до 130 км/час.
През 2018 г. 75 км от магистралата ще са в изпълнение, а реално строителство ще се изпълнява на поне 25 км от нея, информира министърът. През тази година ще в експлоатация ще бъдат въведени предсрочно още 30 км от АМ „Струма“ в участъка между гр. Сандански и Кулата.
По отношение на предложения от еколози алтернативен вариант за преминаване на магистралата през Кресненското дефиле Николай Нанков коментира, че той ще бъде разгледан подробно макар това веднъж вече да е направено. Министърът напомни, че за варианта, който предвижда изграждане на пътна и ж.п. част една над друга е дадено отрицателно становище от Национална компания „Железопътна инфраструктура“.