-Г-жо Стратиева, в навечерието Световния ден на туризма- 27 септември, каква е Вашата предварителна оценка за този туристически сезон?
-Макар и да затихва в някои от обектите, в повечето хотели на Слънчев бряг актив ният сезон ще продължи до края на октомври. Едва тогава ще могат да се правят по-пълни преценки за изминалия сезон. Но на първо четене, както се казва, лято 2008 бе успешен сезон.
-Търговското дружество „Слънчев бряг“АД, което се явява продължител на съществувалата преди 1989 г. държавна фирма, на практика беше обособено чрез сливане на 13 еднолични държавни дружества с ограничена отговорно ст. То се намира в процес на приватизация от 1997,когато държавата продаде 25 % от капитала на дружеството чрез първата вълна на масовата приватизация.Днес то притежава и стопанисва преди всичко инфраструктурата на курорта и като че ли не се отчита структурата и съдържанието на туристопотока и пазарите, откъдето идва.Как е на практика?
-Нашите грижи в изпълнение на решенията на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“АД наистина са насочени преди всичко към поддръжката и подобряването на инфраструктурата, но няма как да не обръщаме внимание, както на туристическите пазари,така и на туристите, пристигащи от тях. Вярно е,че статистиката не ги отчита ежедневно, както се правеше преди. Мога да кажа обаче,че туристите, които идват в Слънчев бряг са от традиционните туристически пазари. Тези пазари, които от десе тилетия определят структурата и вида на туристопотока- германския, английския и скандинавския.
-А какво е влиянието на другите пазари?
-Естествено е, че има туристи от редица други европейски страни, но те не са толко ва много. Сигурно ще ме питате за руския и украинския пазар. Предварително ще Ви отговоря,че там наистина се забелязва оживление, но те не са фактороопределя щи състоянието на сезона в Слънчев бряг. На пазара, както навсякъде по света, влияят и други фактори, каквито са цените на петрола,на услугите,продуктите и пр.Раз бира се,че се разчита и на българския пазар,но той тесен за базата от 200-250 хиля ди легла. Но в близко и по-далечно бъдеще ще трябва да се разчита чартърния само летен туризъм.
-Търговското дружество вложи огромни средства в изграждането на съвремен на инфраструктура,инвестиции със значение за десетилетия напред.Огромно е нивото на финансовите средства и на частните инвеститори.Как се отразява това на търсенето на туристическия продукт?
-Ценовите нива на туристическия продукт, предлаган в Слънчев бряг, го правят търсен. Но новоизградената туристическа база поражда промени в продукта, а оттам и в туристопотока. Десетилетия наред курортния комплекс се възприемаше като място за семеен туризъм. Но инвеститорите промениха курорта,вече има огромни дискотеки, а и ресторанти и клубове-тип дискотеки, както и дископрояви на открито.Те пред полагат и друг тип туристи-студенти и тийнейджъри,които пък имат съвсем друго отношение към почивката си на море.Просто са друг формат туристи.Така че има периоди на промяна на туристическия продукт, което води до промени във формата на почивката.
-Сигурността на пребиваващите туристи в хотелите се осигурява от персонал, който се грижи за това.А как се осигурява на обществените места в комплекса ?
-Известно е, че от миналата година в комплекса няма пропускателен режим.Той бе ше отменен по искане на ръководството на Съюза на собствениците .За този сезон той можеше да бъде въведен отново, но тъй като от Съюза се обявиха категорично против,това не се случи. Акционерното дружество премахна бариерите на КПП, но те започнаха да се появяват пред един или друг хотел, но това е друг въпрос. Бариерите ги няма, но по задание и с финансирането от „Слънчев бряг“АД бе пус ната в експлоатация системата за видеонаблюдение, идентификация ,запис и архиви ране /накратко ВИЗА/. На територията на кк „Слънчев бряг“ чрез ВИЗА се извърш ва наблюдение, регистрация и анализ на възникващите регулярни и извънредни ситуации като неотменна част от съвременните мерки за активно управление на инфр аструктурата на комплекса. Обекти на идентификация, наблюдение и запис са прево зни средства и лица, извършващи нарушения на закона и обществения ред, илиизди рвани по тези и други причини.Чрез специално изградената оптична преносна мре жа и над 200 висококачествени камери системата ВИЗА контролира над 30 точки от територията на кк „Слънчев бряг“-зона изток.Тя е неразделна част от общите усилия за гарантиране спокойствието и сигурността на пребиваващите туристи и гражданите,живеещи на територията на комплекса.Освен това всеки от хотелиери те,който желае,може да ползва услугите на ВИЗА.
-През 2005 г.Министерския съвет обяви кк „Слънчев бряг“, заедно с още осем курорта,за селище с национално значение.Това решение на правителството не се приема еднозначно.Вашият коментар за перспективите за развитие на курорта като такъв?
-Надявам се развитието на Слънчев бряг да бъде именно като курорт, а не придоби вайки характерните белези на жилищен комплекс. Ще се съгласите с мен,че „Слън чев бряг“ е най-атрактивният ни черноморски комплекс. Услугите и забавленията в него са за хора от всички възрасти. Услугите все повече се усъвършенстват и разно образяват,но забавленията са някак си фрагментарни.Чувствата се липсата на един по-голям увеселителен парк. След събарянето на съществуващия „Летен театър“ все повече се чувства потребността от изграждането на подобна сграда, която може да се използва и като кино. В испанските курорти кино може да се гледа и на открито, направо от леките коли на зрителите.Местата за спорт на открито също намаляват. Може да се стигне и до изграждане на мултифункционална покрита зала за спорт и развлечения.Но принципалът-собственик би трябвало да обяви намерението за раз витие на Слънчев бряг-като град или като курорт.
-Наскоро се проведе редовното Общо събрание на „Слънчев бряг“АД. Негови те решения засягат не само актуалното състояние на дружеството,но и една голяма част от хората,участвали в масовата приватизация.Тези дни беше обнародван и протокола от събранието.Кое е по-важното,което трябва да се знае от притежателите на бонови книжки?
-Протоколът е публичен и неговият пълен текст беше тиражиран и в интернет. Об щото събрание взе повечето от решенията с голямо мнозинство.Едно от тези реше ния е за разпределение като дивидент за акционерите на 6 милиона лева от неразп ределената печалба.В близките дни предстои оповестяването на реда и мястото за
за получаването на този дивидент.
-Преди финала на приватизацията на „Слънчев бряг“АД предстои продажба та на неговата инфраструктура.Има ли интерес към нея от потенциалните купувачи и какво всъщност остава за продажба?
-Това което се продава като инфраструктура са: алеите,улиците,зелените площи и В и К-системата на дружеството-водопровод и канализация. Изградената съвремен на инженерна инфраструктура, в която през последните години бяха вложени огром ни финансови средства , както навсякъде по света, действа привлекателно на крупни инвеститори с дългосрочни интереси в туризма. Определено има потенциален интерес и към самата покупка на инфраструктурата, но предложението на Съвета на директорите е първо към Община Несебър. Аргументирането на предложението до Община Несебър е естествено, тъй като при друг купувач на инженерната инфраструктура се рискува Слънчев бряг да се превърне в своеобразен частен град.
–По този казус вероятно ще се произнесе и Министерството на икономиката и енергетиката,което е принципал на собствеността.Да се надяваме ,че ще се сбъ дне по-добрия вариант.Но след изпращането на лято 2008,с всеки ден настъпва сезон 2009, който е 50-ти,юбилеен за комплекса.Има ли ръководството вече ня каква нагласа за отбелязване на бележитата годишнина?
-Иска ми се да вярвам,че така или иначе, годишнината ще бъде отпразнувана. Извес тно е, че първият турист -Вашек Силвестър от тогавашната Чехословакия е влязъл в стаята си в хотел“Калина“ в 15,50 ч. на 8 юни 1959, минути след като от нея излезли работниците, извършвали довършителни работи.Предприехме постъпки за неговото издирване и се надяваме да го открием /или негови наследници/ и да го поканим на тържеството.По случай Световния ден на туризма -27 септември ще бъде открита ретроспективна изложба на художниците , работили в ателието към Летния театър. Тази изложба ще бъде възпроизведена и през м. юни догодина. Бих искала да се възползвам се от предоставената ми възможност и да поздравя всички настоящи и бивши работници и служители на „Слънчев бряг“АД, продължа ващи да работят в туристическата сфера, със Световния ден на туризма,да им поже лая много здраве и нови успехи в предстоящите им начинания!
Интервю на Максим МОМЧИЛОВ