Програмата за саниране отива на прокурор заради съмнения за нарушения, заяви регионалният министър Спас Попниколов пред bTV. „Санирането като цяло е добра идея, но трябва да се направят промени в правилата, да се коригират цени“, коментира той.
По думите му част от нарушенията са прекалено и необосновано високи цени, както и договори с неосигурено финансиране. Той уточни, че първоначалните цени на програмата са били 290 лв. без ДДС на квадратен метър, а сега са 140 лв. Министърът посочи, че отговорност за изчезналите документи на тунел „Железница“ на магистрала „Струма“ носи председателят на оценителната комисия. Попниколов отрече да е правен опит да се скрие от медиите изчезването на папката, а когато е станало ясно, че я няма, е действано спрямо закона – процедурата е прекратена.
По думите му документите са изнесени от външния експерт Стефан Гайтанджиев. Стаята с документите е под видеонаблюдение, а вътре се влиза по минимум двама души. Това значи, че с Гайтанджиев е имало втори човек, член на оценителната комисия. Той уточни, че сега предстоят жалби за спиране на процедурата и ще има наново обявена процедура. „Според мен това е саботаж срещу работата на Пътната агенция, на МРРБ и на цялото служебно правителство“, категоричен е Попниколов.
Според него прекратяването на процедурата няма да доведе до загуба на европейски средства, но участъкът на Кресненското дефиле е по-голям проблем. Там по думите му процедурите са много забавени и се рискуват 2 млрд. лв. – стойността на цялата магистрала. Един километър магистрала, ако не е завършен, се губят парите за всичко построено до момента, уточни регионалният министър.
Казусът в дефилето е свързан със специалния статут на района. „Ноември беше направена процедурата за идеен проект, а всеки знае, че там е защитена територия и трябва бързо да се направи ОВОС. Обвинявам всички, които са се занимавали с това през последните 10 години. Защо се е чакало толкова, след като се знае, че там е най-тежкият участък на магистралата“, заяви Попниколов.
Той е категоричен, че няма да подава оставка. Къде беше камарата на строителите, когато нямаше нито един договор за строителство миналата година? Те са загрижени за техните членове и искат моята оставка и заради политически натиск. Не знам от коя партия, може и от всичките, коментира министърът.
Предшественика си Лиляна Павлова той обвини за това, че няма осигурени пари за ремонтите на тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“. Опитах да поискам пари от финансовото ведомство и ми отказаха, преструктурирахме бюджета на АПИ поне да довършим двете тръби, добави той. Проверката по тунелите приключи и има спешни мерки, които се изпълняват в момента, обясни Попниколов.