След извършена проверка, разпоредена от Върховна административна прокуратура, окръжните прокуратури в страната подадоха 93 протеста и поискаха от административните съдилища обявяване на нищожност на текстове от общински наредби, незаконосъобразно регламентиращи издаване на „разрешения за разкопаване /прокопаване“ на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, респ. задължение за заплащане на такси от граждани и организации за издаване на такива административни актове.
Изготвени са и 27 предложения до общините за отстраняване на закононарушения в инспектираните области, а в три общини, по собствена инициатива, е стартирал процес на нормативна промяна. В началото на 2016г. Върховна административна прокуратура разпореди на окръжните прокуратури извършване на проверка по реда на надзора за законност върху всички подзаконови актове, издавани от общинските съвети в страната.
В хода на тази проверка е установено, че в наредбите, приети от общинските съвети в общините в страната са регламентирани различни административни процедури и местни такси, които нямат законова основа и незаконосъобразно гражданите са натоварени с административни и финансови тежести.
Едни от най- честите незаконни административни процедури и такси са свързани с издаване на „разрешения за разкопаване /прокопаване“ на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства. Проверката на прокуратурите в страната е установила, че в 112 общини са приети наредби, в които са въведени ред и условия за издаване на такива разрешителни, както и задължения за заплащане на такси от граждани и организации за издаване на такива административни актове.
Такива разпоредби са незаконосъобразни, тъй като нямат законно основание. Недопустимо е въвеждането на незаконни административни процедури и събиране на такси от гражданите, се казва в съобщението на ВАС. Съгласно чл. 72 ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, се извършват въз основа на разрешение за строеж.
В тези случаи единственият индивидуален административен акт, който се изисква от закона е разрешението за строеж и липсва друго законно основание за издаване на разрешение за разкопаване. Такава услуга не е предвидена нито в Закона за местните данъци и такси, нито в друг специален закон и е недопустимо събирането на местни такси за технически услуги, които не почиват на законова разпоредба.
Не могат да се обосноват и материално – технически и административни разходи за общините по извършване на услугата, тъй като съгласно ЗУТ строителят на улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура е длъжен да извърши за своя сметка необходимите възстановителни работи в срока, определен от общинската администрация.
В района на Апелативна прокуратура – Варна са установени такива разпоредби в 21 общински наредби, а прокуратурите от този район са подали 19 протеста до административните съдилища.
В района на Апелативна прокуратура – Велико Търново са открити 12 общински наредби, в които са регламентирани такива разпоредби и са подадени 8 протеста.
В района на Апелативна прокуратура – Бургас установените наредби са 15, а подадените прокурорски протеста – 14.
В района на Апелативна прокуратура –Пловдив установените наредби са 30, прокуратурите са подали 28 протеста до административните съдилища и са изготвили 2 предложения до общините за отстраняване на незаконосъобразната правна уредба.
За района на Апелативна прокуратура – София е установено, че в 34 общински наредби има текстове, създаващи такива незаконни административни и финансови тежести, като са подадени 24 протеста до административните съдилища.
От ВАП е създадена допълнителна организация за качественото и точно завършване на проверката, след като са констатирани и други общини, в които са въведени до незаконосъобразно изискване на разрешения и внасяне на такси.
В заключителния етап ще се преценят предпоставките за допълнително внасяне на протести в административните съдилища.