„Дълго време обсъждахме въпроса с мандатността на училищните директори. Това беше един от вариантите, но той така или иначе не беше приет. Ако това предложение беше прието рискувахме да блокираме системата, защото на всеки четири години трябваше да има конкурси за почти 4 500 директори.“ Това обяви на среща в Бургас образователният министър Красимир Вълчев. По думите му, управляваното от него ведомство акцентира върху наличието на механизъм за тези, които не дават добри резултати или за които има негативна оценка от вътрешния колектив, което би довело до освобождаване на директори.
„Процесът на затваряне на училища в малките населени места няма да бъде толкова активен през следващите години“, коментира още просветният министър. Първо – демографските процеси на вътрешна и външна миграция продължиха вече доста време и така или иначе те ще намаляват, обясни той и допълни: „От страна на МОН, това което ние правим като система за разпределение е, че вече всяко едно училище получава средства, които не зависят от останалите училища от средствата, които получава общо дадена община. Това е така нареченият „стандарт за институция“ – училищата получават 33 000 лева, а детските градини получават 20 000 лева. Ако училището бъде закрито тези пари ще бъдат загубени, тоест няма да има стимули за оптимизация на училищната мрежа.“.
Вълчев обяви още, че ще се редуцира или дори отпадне системата за отпускане на допълнителни средства при закриване на училище. Те се даваха най-вече за подобряване на базата в приемащите учебни заведения, което в повечето случаи се разглеждаше като стимул за затваряне на школата в малките населени места. Щ
„Второто, което е важно е, че промените, които направихме дават повече средства на малките училища. Въвеждането на „стандарт за паралелка“ в училищата ще увеличи средствата и те ще могат да се издържат и да имат по-високи заплати от сегашните при по-нисък брой ученици. Не можем обаче да не отчетем, че на много места ще продължат процесите по намаляване на броя на учениците. Аз като министър приемам предложенията на общините за оптимизация на мрежата. През тази година много от предложенията не бяха приети. Ние ще приемем такива, когато вече е неизбежно закриването на дадено училище. И тази година закритите училища са значително по-малко в сравнение с предишни години. Става дума за по-малко от десет училища. Някои от тях са преструктурирани по схемата две в едно“, обясни министърът на образованието и науката.
Според Красимир Вълчев предстои да бъдат одобрени учебни програми и учебници по майчин език. Вече имало и разработени програми. „Разбира се, че е по-добре учебниците да се одобряват от министерството. Това е заложено в закона и наша основна задача. Притеснително е, че някои учебни помагала се разпространяват от офис на политическа сила. Проверихме наскоро този случай. Поискахме обяснение от учителите и директорите, които са ги поръчали. Толкова знам по темата. Имаме заявки за обучение по майчин език. Вие знаете, че децата трябва да го изберат. Нека се запозная с обясненията на директорите, за да коментираме темата“, коментира той скандала с учебните помагала, разпространявани от политическата сила ДПС.
„Бих искал да изразя задоволството си от това, че община Бургас инвестира толкова в системата на образованието. Тук можем да видим едни от най-добрите примери за обновяване на инфраструктурата, както и откриването на нови училища. Това е целта ни и в други общини. Бургас заема добра позиция на картата на висшето образование. В тази област имам много по-малко проблеми, отколкото на други места в страната”, заяви министърът.
Той вече е разговарял с директорите относно кризата с кадрите. По думите на Вълчев, през следващото десетилетие ще имаме огромен проблем с кадрите на пазара на труда. „Това ще засегне всички сектори. Много хора ще се пенсионират, но колко ще влязат в системата? Акцентът ни трябва да бъде върху професионалното образование. Професионалните паралелки ще бъдат с увеличен прием. Ще увеличим и стипендиите, за да мотивираме учениците да се възползват от възможностите на професионалното образование. Проблемът е, че това се превърна в непрестижна опция. Много родители насочват децата си по друг път или гимназиална форма на обучение. Най-голям ще бъде ръста на възнагражденията в позициите, които изискват професионално или техническо образование. Може би ще организираме кампания, която да промотира професионалните паралелки“, каза още министър Вълчев.