Какви са финансовите постъпления от такса шум (екологична) за всички летища за обществено ползване през 2013 г. като цяло и по отделно за София, Пловдив, Варна и Бургас и как са разходвани тези средства? Този въпрос отправиха народните представители от ГЕРБ Иван Вълков и Емануела Спасова към транспортния министър Данаил Папазов по време на парламентарния контрол.
Съгласно Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ) през ноември 2012 г. са влезли в сила такса сигурност и такса шум (екологична). Летищната такса шум покрива разходите за мероприятия по ограничаване на вредните въздействия върху околната среда – шум, газови емисии, опазване на почвите, водите и въздуха в района на летището.
„Целта на внесените през 2011 г. промени в ЗГВ, касаещи формирането на новата такса „екология“ или „шум“ бе тя да бъде диференцирана от такса „кацане“, за да се отделят и целево изразходват средствата, свързани с екологията, шумови замърсявания, замърсяванията на въздуха и почвата. В момента разполагаме с приета законова база, в унисон с европейското законодателство и се вижда положителния резултат от нейното прилагане. Налице са и първите резултати от въведените промени – един от тях е договорът за изграждане на шумоизолираща система (стена) в близост до летището в кв. Сарафово, между Община Бургас, „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД и агенция „Пътна инфраструктура”, коментира бургаският депутат Иван Вълков.
От трибуната на НС той заяви още, че най-важният акцент в следващия етап е контролът на разходваните средства и консултацията с неправителствените организации и гражданите в тази посока.
„Тези промени са нормална практика в европейските летища и тяхното въвеждане е крачка напред в нашето законодателство. На многобройни срещи с жители от кварталите, близо до летищата в населените места София и Бургас, бяха поискали нововъведенията и те вече са факт. ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация” трябва да следва стриктно как се разходват средствата от такса шум и каква е ползата от тях за гражданите и обществото. Провеждането на консултации с граждански организации и активно участие на жителите на квартали, засегнати от шума, водят до добри предложения. Техните идеи могат да бъдат приложени в разходването на контролираните такси, за да се осъществява по-ефективното им прилагане”, коментира Иван Вълков.
Транспортният министър се съгласи с отправените предложения от бургаския депутат. По думите му за 2013 г. събраните приходи от такса шум за летище Бургас са 56 949 лв. от български авиационни оператори, от чужди – 255 275 лв., а общите приходи възлизат на 312 224 лв. Разходите са в размер на 167 530 лв.