България се оказа първенец в продажбите на електрически автомобили. Това показват данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа. Само през юни У нас са регистрирани 171 коли на ток, спрямо 71 преди година. Близо 900 са возилата за първите шест месеца на тази година. Това означава, че само през юни ръстът на продажбите на електрически автомобили у нас е над 140 на сто, а за полугодието над 160 процента. Но като бройка новите автомобили на ток в България остават малко – те са под 8000. Внушителен ръст като цяло в продажбите на автомобили, отчитат търговците в България. Според данните на АСЕА през първите шест месеца на годината у нас са регистрирани 17 633 нови леки коли, което е с 21 на сто повече в сравнение със същия период на миналата година.
С изключение на Унгария, където продажбите на нови коли падат с 1,4% на годишна база, всички пазари в ЕС отбелязват ръст, включително четирите най-големи – Германия (24,8%), Испания (13,3%), Франция (11,5%) и Италия (9,1%).
През първата половина на 2023 г. новите регистрации на автомобили в целия ЕС са се увеличили значително – със 17,9%, достигайки 5,4 милиона броя.
Повечето от пазарите в региона са нараснали значително през първите шест месеца на 2023 г., включително Испания (24%), Италия (22,8%), Франция (15,3%) и Германия (12,8%).
През юни пазарният дял на чисто електрическите автомобили е
нараснал от 10,7 на 15,1%, изпреварвайки за първи път
дизеловите коли. Хибридно-електрическите автомобили остават вторият най-популярен избор сред купувачите на нови автомобили, представлявайки 24,3% от пазара. Най-голям дял все още запазват бензиновите автомобили с 36,3%.
Пазарът на дизелови автомобили в ЕС продължава да намалява с 9,4% миналия месец въпреки растежа в Германия с 10,3% и на централноевропейските пазари, особено в Румъния (+22,4%). Дизеловите автомобили сега представляват пазарен дял от 13,4% сред новопродадените спрямо 17,4% през юни миналата година.
Подобренията през последните месеци показват, че европейската автомобилна индустрия се възстановява от прекъсванията на доставките, причинени от пандемията. Обемите обаче все още са с 21% по-ниски в сравнение с 2019 г.
Лека-полека обаче авто бизнесът се приближава към нормалната търговия отпреди пандемията. След огромното повишение на цените през последните 2-3 години проблемите с дългото чакане заради липса на достатъчно производство вече се връщат промоциите и отстъпките, включително и на българския пазар./24chasa.bg