22.6 C
Бургас
вторник, октомври 8, 2024

Германската компания „Щадлер“, която спечели двете поръчки за закупуване на общо 42 влака за БДЖ, се е отказала от договорите

Германската компания „Щадлер“, която спечели двете поръчки за закупуване на общо 42 влака за БДЖ, се е отказала от договорите. Това се разбира от въпрос на депутата от ПП-ДБ Божидар Божанов до служебния министър на транспорта Георги Гвоздейков, публикуван на сайта на Народното събрание. Депутатът пита транспортния министър защо се е стигнало дотук и какво ще се случи с тези големи проекти по плана за възстановяване и устойчивост /ПВУ, предава sega-bg.com.

Въпросът на Божанов е с дата от 22 юли. В питането се твърди, че на 9 юли полското подразделение на германската компания “Щадлер”, което спечели поръчката за доставка на 35 едноетажни електрически влака, се отказва от сключването на договор заради неудовлетворителни резултати от преговорите върху съдържанието му и заради подадени три жалби срещу процедурата в КЗК. Проверка на “Сега” показа, че по процедурата наистина има получени три жалби. КЗК е отказала производство по две от тях и е пуснала едната – на консорциум “Булему”. Самата оферта на „Щадлер“ бе за изпълнение на поръчката при цена от 642,5 млн. лв. без ДДС.

“Щадлер” получи тази поръчка, след като първо спечели друга процедура – за доставка на 7 двуетажни електрически влака. Договорът бе сключен на 26 април, като към него има подписан анекс от 20 юни. По информация на Божанов компанията е внесла заявление в транспортното министерство за прекратяване на договора, като се е възползвала от клауза за прекратяване без неустойки по волята на изпълнителя в срок от 3 месеца след сключването му. Компанията не е изтъкнала мотиви за искането си.

Божанов иска да получи информация от Гвоздейков и за обявения последен търг по плана за възстановяване за 20 интерсити влака. Според него в техническите спецификации на тази поръчка неправомерно са занижени изисквания към изпълнителя. Транспортното министерство преговаряше с ЕК за промяна на изискванията за влаковете заради невъзможност те да бъдат доставени в срока за изпълнение на ПВУ. Божанов пита Гвоздейков как и дали министерството му ще успее да сключи договори за доставка до края на 2024 г.

Изнесените от депутата факти са много скандални, доколкото провалът поставя под риск цялата инвестиция. Няколко пъти поръчките за нови влакове се проваляха и заради късите срокове за регистрация и доставка на машините. Колкото повече напредва времето, толкова по-неизпълнимо става условието влаковете да са доставени до август 2026 г. – какъвто е крайният срок по ПВУ. Ако България се провали с тази инвестиция, рискува да загуби огромна сума, а БДЖ – да си остане с амортизираните и постоянно авариращи машини. Поръчките за нов състав са едни от най-големите проекти по ПВУ, който като цяло върви към шумен провал.

На сайта на НС е указано, че отговор на питането на Божанов може да се очаква едва към 2 септември.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук