- Под палката на маестро Иван Кожухаров, на бургаска сцена излиза отново Илина Михайлова /гост/, която е пяла на една сцена с Хосе Карерас и други световни певци
След големия успех на двата премиерни спектакъла на „Севилският бръснар“ – в изцяло нов прочит на режисьора доц. д-р Александър Текелиев, сценографа и костюмограф Денис Иванов и диригент-постановчика маестро Иван Кожухаров – на 8-и и 26-и октомври т. год., , третото представление на комичната опера от Джоакино Росини, е в събота, 11-и декември, от 19 часа в залата на Бургаската опера. Безспорна истина е, че живеем в интересни времена, изкуството, поставено в необичайна ситуация почти две години, съумя да докаже, че е гъвкаво, устойчиво, непоколебимо и непобедимо. И двата спектакъла на „Севилският бръснар“ го потвърдиха, както и всички родени в екстремните времена сценични прояви. Постановката вече набира необходимата инерция – в позитивния смисъл, като отделните елементи се стиковат като добре сработени части на сложна машина. След еуфорията на първата премиера, втората донесе изглаждане на детайли, наместване на компонентите от сценичното взаимодействие, зрялост и увереност. „Желязната палка“ на диригент‐постановчика маестро Иван Кожухаров и този път ще поведе оркестрантите на Държавна опера – Бургас, с концертмайстор Ваня Златева, в необикновено приключение на съчетаване на класическия музикален текст и либрето с иновативния и концептуален режисьорски прочит, който сякаш разшифрова кодовете на съвременния делник.
Чест за бургаската сцена и публика отново е артистичното сценично очарование и блестяща вокална подготовка на сопраното Илина Михайлова, която е пяла на една сцена с Хосе Карерас и други световни оперни звезди. Харизматичното сопрано се представи като артистична фурия на премиерния спектакъл на „Севилският бръснар“ на 8-и октомври – бе фина, закачлива, чаровна, фамозна Розина /в иновативната версия на доц. Александър Текелиев – страстна поклонничка на Мерилин Монро/, която представия партията, характерна с изключителна техническа трудност, с лекота, присъща на големите майстори, изграждайки музикалната линия с филигранна точност, вътрешна градация и елегантно владеене на гласа си, като цялата вокална прелест е съчетана с бликащ артистизъм и естествен сценичен чар. В ролята на Фигаро – най‐известният бръснар в артистичния свят, ще се представи Александър Крунев – той пя и на втората премиера на 26-и октомври. Ролята е коронна за баритона и е представяна с успех от него през годините. Но различното за него в тази постановка е изцяло новата интерпретация на героя – в стил Краля на рока Елвис Пресли и хипи културата на 70‐те години на XX век. Крунев се справя повече от добре в това амплоа и изгражда образа с интелигентен хумор и самоирония. Вобраза на Граф Алмавива на сцената на Бургаската опера излиза отново тенорът Николай Моцов /гост/, който се представи блестящо и на двете премиери – на 8-и и 26-и октомври. Артистът представя „опитомена“ емоция и отработване на подробностите. Хумористичният му образ е обогатен с разнообразни нюанси и хрумвания, с интригуващи варианти на отиграванията в отделните сценични моменти. Тенорът представя интригуващо изграден образ – в необичайно, но свръхзабавано амплоа, преминаващ през различни състояния на духа.
Басът Костадин Мечков е отново в щекотливия образ на Доктор Бартоло – с еснафски закостенели разбирания и подмолни цели спрямо красавицата Розина. Солистът на Бургаската опера се представи убедително – и като артистична емоция, и като вокално изграждане на ролята, и на двата премиерни спектакъла. Стабилен във вокално отношение и предизвикващ бурен смях с блестящо защитените сценични етюди е и басът Диман Панчев /той също пя и на двете премиери/ – като учителя по музика Дон Базилио, който впряга всевъзможни интригантски схеми от клеветнически характер в сюжетното развитие. Мецосопраното Калина Попова дебютира в ролята на икономката Берта, която има афинитет към вино и мъже… и още нещо. Баритонът Бранимир Недков, който направи успешен дебют на втората премиера през м. октомври, отново влиза в образите на Фиорелло и Офицера. Баритонът е свеж и предизвикващ искрени усмивки – и като „хипито“ в стил от 70-те – Фиорелло, и като строгия блюстител на реда.
Диригент на хоровия състав е Невена Михайлова. Хорът се представя, както винаги, на висота – и като цялостно звучене, и като прецизно представяне на индивидуалните образи – всеки от състава има интригуваща индивидуална артистична задача, вплетена в общия режисьорски замисъл и мизансцен. Асистент-режисьори на постановката са Лина Пеева и Петър Тихолов, суфльор – Дора Фъртунова, която отговаря и за реквизита – там ще има най-много изненади за публиката. Субтитрите са дело на Сребрина Славова, дългогодишна солистка на Бургаската опера, корепетитори са Илиана Тодорова и Райна Попова, клавирните речитативи по време на спектакъла се изпълняват от Мира Искърова.
Солисти, оркестър и хор вече са съвършено споени части от едно неделимо цяло. Всеки детайл от постановката е на мястото си в неразривно свързаната компонента, съчетаваща безсмъртната музика, забавното либрето, шеметните режисьорски решения, предизвикваща сетивата и ума сценография, смайващите костюми – издържани в стилистиката на 70-те години на XX век, великолепното цялостно звучене и обобщената визия на спектакъла, в стил социална сатира. Публиката е мотивирана да съпреживее изкуство, да се отдалечи от лавинообразно връхлитащите тревоги, да се пречисти – чрез здравословен смях и сатирично представяне на „живия живот“, такъв, в какъвто всички ние сме потопени – с присъщите му абсурди и предизвикателства. В съботната вечер на 11 декември са гарантирани букет от усмивки и висок градус на настроението със съвременната свръхзабавна трактовка с елементи на социална сатира на „Севилският бръснар“. Творческият и артистичен екип е първокласен, сценографията и костюмите са цветни, иновативни, грабващи сетивата, а музиката на Джоакино Росини – гениална и винаги актуална! Ще има отново каскада от усмивки в „Севилският бръснар“ – и семиотични елементи, изкарващи на повърхността на съзнанието различни асоциативни връзки, и логически подчинени елементи в сценографско‐режисьорския прочит, и философия – но поднесена лежерно и с финес, и щипка поука, и доза горчив хап от реалността… Ще има и откровени препратки към съвременната „проза“ – маски, дезинфектанти, ваксини, РЗИ, Мосад, ФБР, ДАНС, спа център, Катарски авиолинии, терористични заплахи, дори списание „Playboy“… Ще бъде разказана една съвременна приказка чрез средствата на социалната сатира – свръхзабавна, но и твърде поучителна, с възгорчив привкус от актуалните констатации. Изумително е как либретото /от оригиналния текст не е променена нито дума/ се синхронизира с посланията на днешния ден. И именно поради това изкуството доказва, че би могло да бъде и успешен социалнопсихологически експеримент – за да обърне огледалото на посланията отвън към самите нас, и да срещне посоките на различните исторически времена – в часове на музикално‐сценично безвремие…
Билети за комичната опера от Росини „Севилският бръснар“ могат да бъдат закупени на касата на Операта, каса „Часовника“ /пред хотел „България“/, в мрежите на Grabo и Eventim, както и в препратките към събитията в програмата: https://operabourgas.com/bg/programme в официалния сайт на Държавна опера – Бургас.
Важно!
Според изискванията на ЗАПОВЕД РД-01-856/ 19.10.2021 г. на Министерството на здравеопазването на Р България, спектакълът ще се състои при посочените в Заповедта условия.