8.2 C
Бургас
неделя, ноември 24, 2024

„Риголето“ представя вечната история за излъгани надежди и любовна саможертва

Вечната история за прелъстяване, потъпкани надежди, интриги, проклятия и зловеща развръзка, вплетени в либретото на една от най-известните и обичани опери от Джузепе Верди – „Риголето“, ще оживее на сцената на Бургаската опера на 17-и февруари, сряда, от 19 часа. Музикалният разказ за гърбавия шут Риголето, единствената радост в семплия му живот – красивата му дъщеря Джилда, за Херцога, обединяващ образ на подлостта, подмолните планове и липсата на съвест, както и за всички замесени в тази трагична приказка, ще бъде повод за разнопосочни преживявания по време на представлението – от възхита пред силата на наивната обич, които са стъпкани от нечия безчувственост, до трагичната безнадеждност на потушените чисти пориви.

Чрез средствата на музикално-сценичното изкуство, сърцераздиращата и неизменно предизвикваща силни емоции история ще бъде разказана от великолепен творчески и артистичен състав. Диригент е младият Цанислав Петков – това е негов дебют в дирижирането на Вердиевата партитура, режисурата, която залага на сложните взаимовръзки между действащите лица и дълбокия психологизъм, е на доц. д-р Александър Текелиев,  художник е Иван Попов, диригент на хоровия състав, който е важен участник в цялостното действие, е Невена Михайлова, концертмайстор – Йордан Ковачев, помощник-режисьор – Петър Тихолов. Субтитрите, които дават възможност на публиката да проследява в пълнота случващото се на сцената, са дело на Сребрина Славова.

Солистката на Държавна опера – Бургас Мария Цветкова-Маджарова, сопран,ще се превъплъти в наивната девойка Джилда, живееща в своя малък свят, изграден от мечтателност, която няма връзка с реалността и срещайки един изкусен прелъстител, попада в неговия демонски капан, който вещае сигурната й гибел. Противоречивият образ на шута Риголето ще бъде пресъздаден от баритона Александър Крунев – за него това е коронна роля, многократно представяна с успех. В образа на Херцога на Мантуа, самодоволният прелъстител и бонвиван, опериран от съвест, влиза тенорът Даниел Дамянов.

Басът Диман Панчев ще бъде в ролята на разбойника Спарафучиле, Лина Пеева влиза в образа на Мадалена, сестра на Спарафучиле, Калина Попова ще бъде Джована, Граф Монтероне – Костадин Мечков, Граф Чепрано – Делян Славов, Графиня Чепрано – Шмилена Султанова, Маруло – Бранимир Недков, Матео Борса – Любомир Тодоров, Паж – Аглика Петрова. В постановката участват съставите на оркестъра и хора на Държавна опера – Бургас.

Музиката на Верди е възхитителна, постановката постига цялостно внушение, изследвайки характери и съдбовни обрати, изпълнението – на високо художествено ниво. Силните преживявания и емоции са гарантирани в сряда вечер в залата на Бургаската опера.

За творбата:

Либретото на прочутото Вердиево произведение „Риголето“ е на Франческо Мария Пиаве, сътворено по пиесата на Виктор Юго „Le Roi s`amuse“ /„Кралят се забавлява“/  Верди така се увлича в написването на операта, че успява да я завърши едва за 40 дни. Първоначалното име на операта, „Проклятието“, впоследствие бива заменяно няколко пъти. Заради цензурата се налагат и някои промени в либретото, като акцентът е върху вътрешната драма на героите. La donna è mobile  е сред най-прочутите и често изпълнявани оперни арии на света – песента на Херцога на Мантуа в третото, последно действие на „Риголето“. В превод заглавието означава „Жената е изменчива/ вятърничава/ непостоянна“.

Билети за балетния спектакъл могат да бъдат закупени на касата на Операта, каса „Часовника“ /пред хотел „България“/, в мрежите на Grabo и Eventim, както и в препратките към събитията в програмата: https://operabourgas.com/bg/programme в официалния сайт на Държавна опера – Бургас.

ВАЖНО:

Според изискванията на Министерството на здравеопазването, присъстващите на концерта трябва да са с предпазни маски, като в залата ще бъдат взети всички необходими противоепидемични мерки. Допустимият капацитет на присъственост в залата е 30 %.

За солистите:

Мария Цветкова-Маджарова, сопран, е родена в Бургас. Завършва ДМА “Професор Панчо Владигеров”- София в класа по оперно пеене на проф. Реса Колева. Солист на Държавна опера – Русе и Държавна опера – Бургас. Гостувала е на сцените на Национална опера-София, Държавен музикален театър “Стефан Македонски”- София, както и в театрите на Варненска опера, Пловдивска опера, Старозагорска опера. Многократно участва в международни проекти с гастроли в Италия, Франция, Холандия, Белгия, Германия, Австрия, Швейцария, Испания, Португалия, САЩ. В богатия репертоар на певицата влизат Сузана и Графинята от “Сватбата на Фигаро”, Деспина, Фиордилиджи от “Така правят всички жени”, дона Анна, Церлина от “Дон Жуан”, Блонда, Констанца от “Отвличане от сарая” на Моцарт, Розина от “Севилският бръснар” на Росини, Виолета от „Травиата”, Джилда от „Риголето”, Оскар от „Бал с маски” на Верди, Адина от „Любовен еликсир”, Норина от „Дон Паскуале” на Доницети, Мюзета и Мими от „Бохеми”, Лиу от „Турандот” на Пучини, Щаси и Силва от „Царицата на чардаша” на Калман, Адела от „Прилепът” на Щраус-син, Мария Десислава от едноименната опера на Парашкев Хаджиев, Катерина Измайлова от едноименната опера на Шостакович и други. Носител на „Кристална лира“ за 2015 г. Музикант на годината за 2017 г. в анкетата на предавантео за класическа музика „Алегро виваче“ по програма „Хоризонт“ на БНР.

Александър Крунев, баритон, завършва СМУ „Любомир Пипков“ – София, специалност „пеене“, а след това – ДМА „Проф. Панчо Владигеров“ – София, вокален факултет, в класа на проф. Илия Йосифов. Учил е и при Никола Николов и баритона Сабин Марков. Последният му вокален педагог е Гена Димитрова. Първите му спектакли са в малки роли в Софийска опера и балет. Дебютът му в централна роля е още като студент в ролята на Жорж Жермон в операта „Травиата“, постановка на Държавна опера – Пловдив. От тогава до днес репертоарът му е нарастнал със седемдесет роли. Публиката го познава като Риголето, Набуко и Фалстаф от едноименните опери, а също и като Яго в „Отело“, граф ди Луна в „Трубадур“, Ренато от „Бал с маски“, Маркиз Поза в „Дон Карлос“, дон Карло в „Ернани“, дон Карло в „Силата на съдбата“ от Верди, в оперите на Пучини – барон Скарпия в „Тоска“, Шарплес в „Мадам Бътерфлай“, Пинг в „Турандот“, Леско в „Манон Леско“, Марсел в „Бохеми“, репертоарът му в оперите на Росини включва Фигаро от „Севилския бръснар“, Тадео в „Италианката в Алжир“; в операта на Леонкавало „Палячи“ изпълнява ролите и на Тонио и Силвио. В оперите на Моцарт той е познат като Дон Жуан, Алфио от „Селска чест“, в „Хофманови разкази“ е изпълнявал Линдорф, Копелиус, Да Пертуто и доктор Миракъл, в оперите на Доницети е Енрико от „Лучия ди Ламермур“, Малатеста от „Дон Паскуале“. Изпълнител на кантатно-ораториални произведения – „Кармина Бурана“ на Карл Орф, „Реквием“ на Моцарт, „Симфония №9“ на Бетовен и други. Дългогодишен солист на Софийска опера и балет. От 2008 г. е солист на Държавна опера – Бургас. Гастролирал е в цяла Европа, Америка, Япония, Корея, Мароко, Алжир.

Носител на награда „Златно перо“ за постижения по случай Деня на славянската писменост и култура.

Даниел Дамянов, тенор, завършва Православно богословие във ВТУ „Св.Св. Кирил и Методий”. Изучава оперно пеене като частен ученик при Стоян Кисьов и Костадинка Николова. През 2007 г. започва работа като солист на Русенската опера, участва в оперни спектакли в София, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив. Репертоарът му включва партиите на: Каварадоси в „Тоска”; Дон Алваро в „Силата на съдбата”; Херцога в „Риголето”; Калаф в „Турандот”; Дон Хосе в „Кармен”; Де Грийо в „Манон Леско”; Радамес в „Аида”; Канио в „Палячи”; Манрико в „Трубадур”; Макдъф в „Макбет”, ;,Реквием” Верди; Алфредо в ,,Травиата”; Измаел в ,,Набуко”, Форесто в ,,Атила”; Отело в ,,Отело”; Дон Карлос в ,,Дон Карлос”.

За диригента Цанислав Петков:

Цанислав Петков е едва на 31 години, но има завидна кариера като диригент. Роден в гр. Русе в семейство на пианисти. Завършва средното си образование със специалност пиано в НУМСИ „проф. Панчо Владигеров“ – гр. Бургас в класа на Юлия Ненова. През 2015 г. се дипломира в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ със специалност оперно-симфонично дирижиране в класа на проф. Пламен Джуров и доц. д-р Георги Патриков. Дирижирал е много проекти още като студент, а дебютът му е като диригент на Академичния симфоничен оркестър. Бил е диригент на оркестъра на Националния музикален театър „Стефан Македонски“ – София.

От същата година до днес е главен художествен ръководител и диригент на Камерен оркестър – Хасково, а от 2017 г. е диригент и в Държавна Опера – Бургас. Партнира си с редица оркестри на територията на България сред които Софийска филхармония, Европейски младежки симфоничен оркестър „Прогресив“, Симфоничен оркестър – Сливен, Симфониетите във Враца и Видин, Камерен оркестър „Дианополис“ – Ямбол и с някои от най-изявените български солисти, като Светлин Русев, Веско Ешкенази, Мила Георгиева, Стойка Миланова и др. През 2020 г. се дипломира в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ – гр. Пловдив със специалност „Артмениджмънт“.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук