Продажбите на електрическите коли на вторичния пазар не са достатъчно добри. Цените падат драстично, а търсенето е малко. Това е картината в няколко региона и може да се отрази дори и на цените на новите коли, съобщава Autocar, цитиран от carmarket.bg.
Според Британската асоциация за отдаване на коли под наем и на лизинг (BVRLA), „производителите бутат отворена врата“ при фирмените клиенти. Нивата на субсидии от институциите също спадат.
„Най-голямото ми притеснение е остатъчната стойност на колите, защото повечето лизингови компании не изкарват пари от препродажбата на EV. Това ще бъде предадено на лизинговите разходи на следващите коли, които ще предлагат“, казва Пол Холик, председател на Асоциацията на професионалните мениджъри на автопаркове (лизингови компании и коли под наем).
Според Холик самите служители и клиенти са доволни от EV. Особено, когато имат места за зареждане на колите у дома и на работа, повечето хора биха предпочели EV, освен ако нямат много специфични нужди, казва Холик. Проблемът е, че когато електрическата кола отиде на вторичния пазар, цените падат, а търсенето е малко.
От BVLRA също споделят подобни данни. Автомобилите, които се обезценяват по-бързо, имат традиционно по-високи лизингови такси и вноски. Колите, които запазват стойността си по-добре, се предлагат с по-изгодни условия.
Асоциацията открива, че за последните три години цените на EV втора ръка са паднали средно с 57%, когато колата стане на три години и измине 60 000 мили (почти 100 000 км) – колкото е типичният лизингов договор за повечето фирми. Данните са към май 2024 г., като прогнозата е, че ситуацията няма да се подобри.